امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مسئولیتی درقبال گرانی قیمت تخم مرغ نداریم/چرا الگوی کشت اجرا نشد؟

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل اجرایی نشدن فاز اول الگوی کشت در کشور، گفت: در تولید تخم مرغ کمبودی نداریم و گرانی آن در خرده فروشی در حیطه اختیارات ما نیست.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدمهدی برومندی در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی طی چند ماه اخیر عملکرد مطلوبی نداشته، به عنوان مثال قرار بود فاز اول طرح الگوی کشت از مهرماه در کشور اجرایی شود اما علیرغم تبلیغات گسترده چنین اتفاقی نیفتاد، گفت: الگوی کشت مسئله بسیار مهمی در بخش کشاورزی است و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بهره وری به این وزارتخانه تکلیف شده تا الگوی کشت را اجرایی کند. ضمن اینکه طی سال‌های گذشته نیز این مسئله همواره مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل وضعیت اقلیم کشور و با توجه به اینکه کشاورزی ما معیشتی و مردمی است، اجرای الگوی کشت به همکاری و کمک سایر بخش‌های دولت احتیاج دارد تا ما بتوانیم در یک تعامل بین بخشی با سایر دستگاه‌ها این طرح را اجرا کنیم.

برومندی با اشاره به اینکه ساز و کارهای فنی و تخصصی اجرای الگوی کشت در کشور انجام شده است، اظهار داشت: با سایر بخش‌های دولت مکاتبات گسترده‌ای در این حوزه داشته‌ایم تا بتوانیم کمک آنها را جلب کنیم. ضمن اینکه برای ترغیب کشاورزان نیز باید مکانیزم یارانه و دیگر کمک‌ها را داشته باشیم تا کشاورزان راضی به اجرای این طرح شوند.

وی افزود: بنابراین هماهنگی‌ها مستلزم زمان است. البته در قالب کشاورزی قراردادی و تفاهم نامه با کشاورزان و تولید کنندگان، انجام کار کلید خورده اما اجرای دقیق و گسترده آن نیازمند همکاری‌های فرابخشی است و ما در حال فراهم کردن ساز و کار آن هستیم.

اشکالات سامانه بازار گاه به تدریج رفع می‌شود

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره ایرادات سامانه بازار گاه و مشکلاتی که این سامانه طی یک سال گذشته برای بخش تولید مرغ و تخم مرغ ایجاد کرده و همچنین عملکرد نامناسب وزارت جهاد کشاورزی در توزیع نهاده‌های دامی با قیمت مصوب که منجر به معدوم سازی جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم گذار و افزایش قیمت تخم مرغ شده است، گفت: در سطح عمده تولید کنندگان از سامانه بازار گاه رضایت دارند. اگر در برخی از مناطق نیز نارضایتی وجود دارد باید علت آن بررسی و مشخص شود.

برومندی با اشاره به اینکه سامانه بازار گاه در راستای دولت الکترونیک و شفاف سازی ایجاد شده است، بیان کرد: کار به این بزرگی و گستردگی ممکن است نواقصی نیز داشته باشد که به تدریج آن را رفع می‌کنیم و مطمئن هستم که رفته رفته این سامانه مورد تأیید همگان خواهد بود.

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر چرا با وجود ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی به وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه در تشکیل شورای قیمت گذاری، تعلل می‌کند؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف به اجرای این قانون است و دولت نیز آن را به ما ابلاغ کرده و در حال انجام امور مربوط به آن هستیم.

برومندی با بیان اینکه دو کشاورز خبره باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای حضور در این شورا انتخاب شوند، اظهار داشت: ما از همه تشکل‌های سراسر کشور درخواست کرده‌ایم نماینده‌ای را برای این منظور معرفی کنند تا از میان موارد پیشنهادی، دو کشاورز خبره انتخاب شود.

وی به این پرسش خبرنگار مهر که فکر می‌کنید تا چه زمانی شورا تشکیل شود؟ پاسخ داد: فکر می‌کنم تا یک ماه آینده ساز و کار مربوط به این کار نهایی شود.

در تولید تخم مرغ کمبودی نداریم / تکذیب عرضه تخم مرغ بسته بندی شده

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در تولید تخم مرغ کمبودی وجود ندارد و میزان تولید حتی از گذشته نیز بیشتر است، گفت: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تأمین حداکثری و عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب به مراکز توزیع است. گرانی تخم مرغ در خرده فروشی‌ها در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نیست و ستاد تنظیم بازار مسئولیت تنظیم بازار کالاها را برعهده دارد.

برومندی همچنین در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه دخالت شرکت پشتیبانی امور دام در بازار موجب افزایش قیمت تخم مرغ شده است، اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام هر شانه تخم مرغ را به قیمت ۳۲ هزار تومان در سطح شهر توزیع می‌کند و دخالت این شرکت باعث افزایش قیمت نشده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی شده، این مسئله را تکذیب کرد و گفت: عرضه تخم مرغ به صورت شانه که هر شانه نیز حدود دو کیلوگرم است، مورد تأیید ماست و بحثی درباره بسته بندی این محصول نداریم.

هجوم ملخ‌ها به کشور از اوایل بهمن

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم از اوایل بهمن ماه با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی به کشور مواجه شویم، گفت: برای مقابله با این آفت به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در حال تأمین و تدارک آن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به کسری ایجاد شده در واردات جوی دامی نیز تصریح کرد: میزان نیاز کشور به جو شش میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که امسال سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید داخل داشته‌ایم و باقی آن نیز از طریق واردات تأمین می‌شود. البته توجه به این نکته ضروری است که در شش ماهه اول سال به دلیل برداشت محصول داخل واردات جو معمولاً کمتر است و عمده واردات آن در شش ماهه دوم انجام می‌شود.

برومندی گفت: تاکنون ۱.۴ میلیون تن واردات جو داشتیم و مابقی آن نیز با تخصیص ارز انجام می‌شود و نگرانی در خصوص تأمین نهاده‌های دامی تا پایان سال نداریم.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می‌شود مرغ آرین ضریب تبدیل مناسبی ندارد و با توجه به محدودیت در واردات نهاده‌های دامی به نظر می‌رسد توسعه این لاین به سود کشور نباشد، خاطرنشان کرد: مرغ لاین آرین در یکی از استان‌های شمالی ایجاد شده و عدم توجه به آن وابستگی به خارج از کشور را زیاد می‌کند. در سطح کلان نظام و به دنبال آن در وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد از ظرفیت تولید داخل برای کاهش وابستگی در این زمینه استفاده شود و در حال حاضر مرغ لاین آرین ۵۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

برومندی گفت: البته در کنار توجه به مرغ آرین از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز غافل نیستیم و از آن بهره می بریم.

۱۳.۷ میلیون تن گندم در کشور تولید شد

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۳.۷ میلیون تن گندم طی سال جاری در کشور گفت: در زمینه کشت گندم برای کشت قراردادی نیز اقدام کردیم و در این زمینه برای کشت قراردادی ۲۷۰ هزار تن گندم دوروم اقدام شده است.

وی میزان تولید کلزا را نیز در سال ۹۹، ۳۹۰ هزار تن اعلام و تأکید کرد: کشت قراردادی دانه‌های روغنی نیز در سطح ۲۰۰ هزار هکتار انجام شده است.

برومندی با اشاره به کشت ۸۰۰ هزار هکتاری برنج نیز خاطرنشان کرد: پیش بینی تولید دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج سفید را از این سطح زیر کشت داریم که بیش از ۸۵ درصد نیاز کشور ما را تأمین می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا