صنعت، معدن، تجارت

نخستین نمایشگاه مجازی از ۵ اسفندماه برگزار می شود

رئیس فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شروع نمایشگاه مجازی از ۵ اسفندماه اظهار داشت:لازم است تجار و بازرگانان با این نمایشگاه بیشتر آشنا شوند و از گمرک خدمات نیز می توانند در این راستا استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا طلایی در نشست خبری امروز در خصوص برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی اظهار داشت:‌ کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات از سال ۱۳۸۵ تاسیس شده است. ذات فناوری اطلاعات ارائه خدمات به بخش‌های دیگر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه، در کشورهایی که از نظر اقتصادی پیشرفت کرده‌اند عمدتا از فناوری اطلاعات برای توسعه اقتصادی کمک گرفته‌اند، گفت: در زمان‌هایی نه چندان دور برای توسعه کشور جنگ برقرار می‌شد اما امروزه کشورهایی موفق هستند که زیرساخت‌های خود را بر پایه فناوری پیاده‌سازی کرده‌اند. 

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فناوری اطلاعات فرهنگ را نیز تغییرداده است، خاطر نشان کرد: اپیدمی کرونا نشان داد که فناوری اطلاعات تا چه میزان به تاب آوری اقتصادی کمک کرده است و نقش مهمی درتجارت الکترونیک، بانکداری و سایر زیرساخت‌ها دارد.  

طلایی با اشاره به اینکه، شرکت آمازون در دوران کرونا رشد قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: در کشورهایی هم که زیرساخت دولت الکترونیک قوی دارند دورکاری‌ها خیلی راحت‌تر انجام شده است اما در کشورهای دیگر این امر با دشواری و مشکلاتی همراه بوده است.

وی افزود: پس از کرونا در تجارت و روابط تجار با یکدیگر تغییراتی حاصل شده است و نشست‌های تی بی تو و مجازی برگزار شده است تا جای خالی نمایشگاه‌های فیزیکی را پرکند. پاندمی کوید ۱۹ سرعت استفاده از ابزارهای فناورانه را افزایش داده است و در ایران نیز همین شرایط وجود داشته است.

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صنعت آی تی موجب کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، بازاریابی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات می‌شود ، گفت: اقتصاد جهان به دلیل زیان‌های مالی ناشی از کرونا به کاهش هزینه‌های غیرضروری نیازمند است.

طلایی اظهار داشت: مقرر شد تا پلت فرمی طراحی شود تا نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه مجازی برگزار شود. صنعت، معدن، بازرگانی و نشر دیجیتال از جمله‌ بخش‌های این نمایشگاه خواهد بود و این شاید نخستین بار است که نمایشگاهی با حضور همه بخش‌های نمایشگاهی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه مجازی دریچه‌ای برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی کشور است و به معرفی خدمات و تولیدات ایران در بازارهای داخلی و خارجی در زیر یک چتر نمایشگاهی کمک می‌کند که در نمایشگاه فیزیکی امکان آن وجود نداشت.

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی از پنجم تا بیستم اسفند، بیان کرد:‌ این نمایشگاه با همکاری اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران، تشکل‌های اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت،‌ مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

طلایی با بیان اینکه هدف این است که با برگزاری این نمایشگاه شرکت‌ها بتوانند با هزینه‌های کمتر در این رویداد نمایشگاهی حضور پیدا کنند و به معرفی تولیدات و خدمات خود بپردازند، گفت: به دلیل تحریم‌ها در برخی از موارد برای حضور تجار و بازرگانان مشکلاتی وجود دارد که با برگزاری رویداد نمایشگاهی آنلاین این مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ پیش‌بینی ما این است که ۱۰۰ هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه دیدن کنند و در مرحله نخست برای مشارکت‌کنندگان و غرفه‌داران ایرانی خواهد بود اما در دوره‌های بعدی کشورهای دیگر نیز دعوت خواهند شد و به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با بررسی پلت‌فرم‌های نمایشگاه‌های مجازی در سه کشور ترکیه‌، امارات و روسیه و سایت علی‌بابای چین پلت فرم نمایشگاه مجازی پیش‌رو طراحی شده است. یکصد مدل طراحی غرفه برای غرفه‌داران وجود دارد که با انتخاب خود آنها پیاده‌سازی خواهد شد و اگر برنامه‌ها به خوبی پیش برود حدود ۵ هزار شرکت در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

*نیاز به آشنایی بیشتر تجار با نمایشگاه مجازی

 طلایی در ادامه این نشست با بیان اینکه تجار و بازرگانان کشور آشنایی چندانی با بحث نمایشگاه مجازی ندارند اظهار امیدواری کرد تا بتوان در زمینه فرهنگ‌سازی گام های جدی و مهم برداشته شود.

وی افزود: تجار و بازرگانان باید بدانند باید از چه ابزارهایی استفاده کنند تا محصولات خود را توسعه دهند، سهم خود را از بازار افزایش داده و تاب آوری اقتصادی بیشتری داشته باشند.

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:‌ ارایه کاتالوگ‌ها، امکان برقراری ارتباط تصویری، امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام در پلت‌فرم طراحی‌شده برای نمایشگاه مجازی وجود دارد و شرکت آسیاتک زیرساخت سخت‌افزاری آن را ارایه می‌دهد و برای پخش‌های زنده نیز از آپارات استفاده می‌شود.

طلایی با بیان اینکه ایران چاره‌ای جز حرکت در مسیر آی تی را نداریم، افزود: بخشی هم در این نمایشگاه برای برگزاری وبینارها، رونمایی از محصولات پیش‌بینی شده است و اگر شرکت‌ها علاقه‌مند باشند تا مباحثی را مطرح کنند می‌توان آموزش‌های لازم را در این زمینه ارایه داد.

وی درباره هزینه‌های برگزاری نمایشگاه نیز گفت:‌ سه پکیج با هزینه‌ ۳ میلیون تومان، ۴.۵ میلیون تومان و ۶ میلیون تومانی برای غرفه‌داران پیش‌بینی شده که به امکاناتی که می‌توانند در اختیار داشته باشند بستگی دارد.

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شرکت‌کنندگان برای حضور در نمایشگاه می‌توانند به سایت https://iranvirtualexpo.com/ مراجعه کنند، خاطرنشان کرد:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط صندوق‌ نوآوری و شکوفایی تایید شوند از تخفیف ۷۰ درصدی هزینه‌های شرکت در نمایشگاه تا سقف ۳.۵ میلیون تومان بهره‌مند خواهند شد. اعضای اتاق‌های بازرگانی و تشکلها نیز می‌توانند از تخفیف ۱۵ درصدی آن استفاده کنند.

وی افزود: غرفه‌داران می‌توانند ثبت نام خود را آغاز کنند و پس از برگزاری نمایشگاه نیز تا دو ماه امکان بازدید از آن وجود خواهد داشت و شرکت‌ها تا دو ماه فرصت دارند که اطلاعات خود را در سایت نمایشگاه به روز کنند.

طلایی گفت:‌ اطلاعات و آمار بازدیدکنندگان نیز روزانه به غرفه‌داران اعلام می‌شود تا از بازخوردهای حضور خود در نمایشگاه مجازی اطلاع داشته باشند و محصولات نیز تا حدی که خود غرفه‌دار مایل باشد قابل معرفی در سایت نمایشگاه مجازی خواهد بود.

* تشکیل  گمرک خدمات  برای نخستین بار

 رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه مطابق قوانین گمرک ایران کالا باید مشهود باشد تا پروانه صادراتی صادر شود،‌گفت:‌ در مورد محصولات حوزه فناوری اطلاعات کالای مشهور وجود ندارد به همین دلیل آئین‌نامه‌ای تدوین شده است تا شرح وظایف دستگاه‌هایی مانند وزارت ارشاد،‌ارتباطات، سازمان امور مالیاتی، وزارت امور خارجه به صورت شفاف در آن تبیین شود. 

وی با بیان اینکه امروزه محتوای دیجیتال محصول محسوب می‌شود و امکان صادرات دارد، گفت:‌ این آئین‌نامه در سازمان توسعه تجارت به تصویب رسید و در دستور کار شورای عالی صادرات قرار گرفت و با این شرط که در هیات وزیران مصوب شود نهایی شد اما از تیرماه تاکنون در هیات دولت به تصویب نرسیده است.

طلایی با بیان اینکه برای اولین بار ایجاد گمرک خدمات ابلاغ شده است، تصریح کرد:‌ با راه‌اندازی گمرک خدمات،  صادرکنندگان آی تی می‌توانند ازخدمات  این گمرک استفاده کنند و به نوعی پروانه خدمات صادراتی برای آنها صادر می‌شود تا در سال‌های بعد از مزایایی که ممکن است به وجود آید، استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا