صنعت، معدن، تجارت

همایش تجاری ایران و عراق برای تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

همایش تجاری ایران و عراق برگزار و راهکارهای تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری میان دو کشور بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، همایش تجاری ایران و عراق برگزار و راهکارهای تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری میان دو کشور بررسی شد.

در این همایش که با حضور هیئت تجاری عراقی به ریاست عبدالرزاق الزهیری و رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق در اتاق ایران برگزار شد فعالان اقتصادی در نشستی، ضمن تشریح مهم‌ترین موانع توسعه تجارت دو کشور، صدور روادید و مسائل بانکی را در صدر موانع همکاری بیان کردند.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این همایش ضمن ارائه آمار و ارقامی از روند تجارت میان دو کشور طی سال‌های گذشته، گفت: اگرچه آمار تجارت ایران و عراق در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده، اما خوشبختانه این آمار معقول و عراق شریک اول تجاری ایران است.

وی بر ضرورت تجهیز زیرساخت‌ها باهدف توسعه همکاری‌های دو کشور در بلندمدت تأکید کرد.

مهم‌ترین موانع توسعه تجارت دو کشور، صدور روادید و مسائل بانکی را در صدر مشکلات اقتصادی فعالان عنوان کرد.

عبدالرزاق الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق نیز در این همایش گفت: طبیعی است که باوجود حجم روابطی که میان ایران و عراق وجود دارد، مشکلاتی هم وجود داشته باشد. اما این مشکلات حل‌شدنی خواهند بود.

وی از آمادگی برای تشکیل اتاق مشترک عراق و ایران خبر داد و رویکرد دولت عراق را سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی این کشور بیان کرد.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق همچنین تأکید کرد: با توجه به زمین‌های مناسب کشاورزی در عراق، دسترسی به آب و قوانین مناسبی که در این کشور وجود دارد، زمینه برای فعالیت فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه فراهم است.

الزهیری با تاکید بر اینکه کشاورزی اساس توسعه اقتصادی است گفت: دولت عراق آماده حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: همچنین عراقی‌ها مشتاق صادرات به ایران هستند و باید سازوکارهای توسعه ترانزیت برای بهبود صادرات میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

روابط تجاری ایران و عراق یک‌طرفه نباشد

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بر این باور است که با وجود تأکیدی که بر توسعه روابط تجاری ایران و عراق می‌شود، اما این رابطه یک‌طرفه و بیشتر از جانب ایران است.

وی هدف‌گذاری دو کشور برای رسیدن مناسبات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار را شدنی دانست و حوزه خدمات فنی و مهندسی را از مهم‌ترین حوزه‌هایی بیان کرد که می‌تواند نقش‌آفرینی قابل‌توجهی برای تحقق این هدف کند ضمن اینکه ایران تمایلی ندارد تا روابط تجاری خود را با عراق را به‌صورت یک‌طرفه ادامه دهد.

آل اسحاق گفت: در موضوع ترانزیت کالا از عراق به ایران، قانونی در مجلس عراق تصویب‌شده است که در صورت اجرایی شدن آن، بسیاری از مشکلات موجود در حوزه ترانزیت کالای ایران و عراق حل خواهد شد.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌ها و صنایع خالی بسیاری در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران عراقی می‌توانند در آن‌ها فعالیت و سرمایه‌گذاری داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا