كشاورزی و دامپروری

سازمان دامپزشکی: هیچ مورد آنفلوآنزای مرغی در انسان گزارش نشده است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران از نوع H۵N۸ است گفت: موردی از آن در انسان دیده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید بهمن نقیبی با بیان این که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران از نوع H5N8 است که به طور ذاتی موردی از آن در انسان دیده نشده است گفت: موج جدید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مرداد ۹۹ گزارش شد که بیشترین خسارات را به طیور کشورهای روسیه، قزاقستان، ژاپن و کره جنوبی وارد کرد.

وی ادامه داد: از اواخر آبان این بیماری در ۳ استان مازندران، اردبیل و مرکزی گزارش شد و در تهران نیز ۲ واحد طیور درگیر این بیماری شدند.

همچنین بخوانید

نقیبی در مورد دلایل شیوع این بیماری در کشور گفت: ایران هر زمستان میزبان پرندگان وحشی مهاجر است که عمده آنها حامل ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان هستند و مشکلات عدیده ای را برای طیور بومی و مزارع صنعتی ایجاد می کنند.

وی ضمن اطمینان بخشی از سلامت تخم مرغ ها و مرغ های بسته بندی و صنعتی ادامه داد: تمامی محصولات تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور در سطح بازار توزیع می شود و شهروندان با اطمینان طیور و تخم مرغ ها را استفاده نمایند.

وی ضمن هشدار به مرغداران بومی نسبت به پیشگیری از شیوع این بیماری گفت: مرغداران ضمن ضد عفونی محل حیوانات و جلوگیری از ارتباط آنان با پرندگان وحشی، با مشاهده هرگونه بیماری حتما سازمان دامپزشکی استان را مطلع نمایند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری از بیماری انجام گردیده است و اطلاع رسانی ها از همان ابتدای مشاهده بیماری از طریق رسانه ملی، فضای مجازی و سازمان دامپزشکی های استان ها انجام شده است.

وی در مورد مشاهده استفاده از گوشت پرندگان مهاجر در برخی از رستوران ها گفت: مکاتبات لازم با مسئولان امر در این خصوص انجام گرفته و سازمان دامپزشکی با متخلفان در حد اختیارات خود برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا