بانک و بیمهطلا و ارز

بانک مرکزی چه ارزهایی می‌خرد؟

یکی از خدماتی که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور ارائه می‌دهد خرید ارز از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی است که ارزهای قابل خرید توسط بانک مرکزی شامل یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن، فرانک سوئیس، درهم امارات متحده، ریال عربستان سعودی، دلار کانادا و دینار بحرین می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق مقررات خرید ارز از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی توسط شعب داخلی و خارجی آن بانک، ارزهای قابل خرید توسط بانک مرکزی عبارت از یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن، فرانک سوئیس، درهم امارات متحده، ریال عربستان سعودی، دلار کانادا و دینار بحرین است. 

 همچنین، خرید ارزهای انتقالی قابل وصول از طریق سیستم بانکی بین المللی از جمله حوالجات ارزی، چک‌های مسافرتی، کارت‌های اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حساب‌های ارزی بدون هیچگونه محدودیتی مجاز است. از سوی دیگر، خرید ارز به صورت اسکناس به هر میزان با رعایت قانون مبارزه با پولشویی و مقررات مربوطه نیز مجاز است. 

در این بین لازم است بدانید که خرید ارز به حساب آن بانک است و سود و زیان احتمالی نیز بر عهده آن بانک خواهد بود.

علاوه براین، خرید و فروش ارز بین بانک‌ها از محل ارزهای خرید شده از بانک مرکزی مجاز نیست و پرداخت هم ارز ریالی ارزهای خرید شده توسط شعب خارج از کشور آن بانک در داخل کشور بلامانع است و باید تسویه ریالی ارزهای خریداری شده توسط شعب مذکور در داخل کشور انجام شود. 

شرط خرید ارز از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی 

طبق این گزارش، خرید ارز از وزارتخانه‌ها موسسات و شرکت‌های دولتی کلیه سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن‌ها، موسسات و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مانند شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران، شرکت مخابرات ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و… موکول به آن است که بالاترین مقام و مسئول امور مالی دستگاه ذیربط تایید کند که ارز ارائه شده جهت فروش  به طور مستقیم یا غیر مستقیم از محل ارز تخصیصی با نرخ کمتر از گواهی سپرده ارزی در سال‌های قبل تامین نشده   بلکه ارز مزبور نتیجه فعالیت‌های مجاز اقتصادی که طبق ضوابط و مقررات انجام شده تحصیل شده است.

همچنین، خرید ارزهایی که منشا آنها از محل ارزهای تخصیصی از سوی این بانک، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم است مانند ارزهای حاصل از مطالبه وجه ضمانتنامه و اعتبارات اسنادی و غیره باید بر نرخ ارز تخصیصی و به حساب این بانک صورت پذیرد.

علاوه براین، خرید ارزهای حاصل از مطالبه وجه ضمانتنامه که اعتبار اسنادی و قراردادی مربوطه به نرخ‌های واریزنامه، گواهی‌ سپرده ارزی، توافقی، حاصل از صادرات و نرخ روز است به نرخ روز مطالبه وجه ضمانت نامه و در مورد اعتبارات اسنادی با نرخ‌های فوق الذکر به نرخ روز، خرید بلامانع است.

 در مواردی که استرداد ارزهای مصرف نشده به موجب این دستورالعمل ضروری است، ارز مسترد شده به نرخ خرید روز استرداد، خریداری می‌شود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا