بانکبانک و بیمه

رشد ۱۰۰ درصدی تسهیلات اعطایی به دانش بنیان‌ها نسبت به سال گذشته

براساس گزارش اداره صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران در بخش دانش بنیان ها در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران بر اساس بررسی های انجام شده از سوی بانک توسعه صادرات در حوزه دانش بنیان، این شرکت ها طی یک دهه اخیر حضور موفقی در محیط رقابت بین المللی داشته اند و با توجه به سرعت تبدیل ایده دانش بنیان ها از مرحله آزمایشگاهی به تولید انبوه و ظرفیت تجاری سازی مطلوب این محصولات، مشخص شد که این حوزه بستر مساعدی برای سرمایه گذاری است؛ از این رو بانک توسعه صادرات ایران برای متقاضیان تسهیلات در این حوزه با همکاری معاونت علمی و فناوری و صندوق پژوهش و شکوفایی برنامه منسجمی را تدارک دید.

بر اساس این گزارش نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک براساس آخرین بخشنامه های شورای پول و اعتبار ۱۸% و برای تسهیلات پرداختی از محل منابع تلفیقی بانک و صندوق توسعه ملی به صورت ترکیبی ۱۴.۵% است وبا توجه به همکاری های بعمل آمده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نرخ سود تسهیلات تلفیقی مذکور برای شرکت های دانش بنیان ۱۲% در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت ها متفاوت است، وظیفه اعتبارسنجی از این شرکت ها به شرکت های اعتبارسنجی خاص خود محول شده است.قرارداد این فرایند با بانک بسته شده و لازم است شعب در این زمینه اطلاع رسانی لازم را به شرکت های دانش بنیان خواهان تسهیلات از بانک توسعه صادرات ایران داشته باشند؛ همچنین این امکان وجود دارد که دانش بنیان ها معادل ۱۰۰ درصد ارزش وثیقه خود را در رهن بانک قرار دهند.

بهره گیری از ظرفیت طرح گواهی اعتبار مولد(اوراق گام) برای صنایع مختلف از دیگر اقدامات بانک بوده که با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار فرآیند عملیاتی آن در بانک طی شده و تشویق مشتریان توسط شعب بانک برای استفاده ترکیبی از منابع تسهلاتی و اعتباری(تسهیلات و اوراق گام) برای متقاضیان ارقام بالا در تسهیلات سرمایه درگردش در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین، در راستای هماهنگی با تحقق شعار سال ۱۳۹۹(جهش تولید) و کاهش آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر بنگاه های اقتصادی، افزایش ظرفیت های تأمین مالی برای واحدهای تولیدی- صادراتی، کمک در راستای بازپرداخت تسهیلات اعطایی برای مشتریان خوش سابقه و مساعدت با آنها به منظور رفع موانع و مشکلات موجود از اقدامات حمایتی اخیر بانک می باشد. در همین راستا، شرکت صرافی بانک نیز به منظور تسهیل نقل و انتقال و مدیریت وجوه در کنار شبکه کارگزاری بانک همکاری های لازم را بعمل خواهد آورد. از سوی دیگر، امکان تأمین مالی نقدینگی مورد نیاز مشتریان بانک، بویژه در بخش طرحها، از طریق خدمات شرکت تأمین سرمایه بانک با بهره گیری از ابزارهای تأمین مالی اسلامی(صکوک) نیز میسر می باشد.

علاوه بر تسهیلات در قالب قبل از صدور، بانک توسعه صادرات ایران تسهیلات پس از صدور کالا و خدمات را از مسیر اعتبار خریدار و نیز اعتبار فروشنده(تنزیل اعتبارات اسنادی و بروات) ارائه می دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا