صنعت، معدن، تجارت

ارز دو نرخی منجر به کمبود دارو می شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارز دو نرخی منجر به کمبود دارو می شود، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ گاه ذخایر و دپوی مواد اولیه دارو به این حد کم نشده بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، هاله حامدی فر امروز صبح در نوزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد وضعیت دارو، تجهیزات پزشکی و ارز مورد نیاز برای واردات آن، اظهار داشت: امسال به واردات دارو و تجهیزات پزشکی ارز دو نرخی و ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفت و همچنان دولت اصرار دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای این حوزه در سال آینده نیز حفظ کند و لذا واردات در این حوزه همچنان با ارز دو نرخی انجام شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: مشکل ما در واردات دارو و تجهیزات آن نرخ ارز نیست بلکه دو نرخی بودن آن است چراکه موضوع سوبسید، فساد و نظارت‌های حاکم بر این حوزه واقعاً دست و پاگیر شده است.

وی ادامه داد: از طرفی میزان منابع حاکم بر این ارز بسیار کم است و گفته می‌شود که حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز از بودجه دارو و تجهیزات پزشکی به کرونا اختصاص پیدا کرده و لذا در سه ماهه آخر سال با کمبود شدید ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده‌ایم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: به شهادت کسانی که قبل من از در این حوزه فعال بوده‌اند، از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ گاه ذخایر و دپوی مواد اولیه دارو به این حد کم نشده بود. ۹۷ درصد اقلام داروی مورد نیاز و مصرف کشور را صنعت دارویی کشور تأمین می‌کند؛ یعنی تمام داروهای کنترل فشار خون، دیابت و آنتی‌بیوتیک ها توسط صنعت داروی کشور تأمین می‌شود و همچنین تجهیزات پزشکی که به طور روزمره در بیمارستان‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل تولید می‌شود.

حامدی فر با اشاره به ویروس کرونا، افزود: اکنون در کشور انگلیس که یکی از کشورهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون کرونا بوده بیشترین آمار کشته شدگان را شاهد هستیم به طوری که روزانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین دسترسی افراد به درمان و داروی مناسب و کنترل و پیگیری مهمترین نکته‌ای است که در خصوص شرایط کنترل پاندمی کرونا حاکم است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: بنابراین باید دسترسی اساسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی را حفظ کنیم اما علیرغم جلسات مختلف و بدیهیاتی که در مورد یارانه و فساد ناشی از آن مطرح شده است هنوز ما موفق نشده‌ایم و نتوانسته‌ایم که دولت را متقاعد کنیم و لذا دولت اصرار بر نگاه داشتن سوبسید در این حوزه دارد در حالی که ما به عنوان فعال صنعت دارو و کمیسیون اقتصاد سلامت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هشدار می‌دهیم که ادامه این مسیر منجر به کمبود دارو می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا