اقتصاد کلان

بودجه ۱۴۰۰ خاص و سخت است/ سناریوی خوش‌بینانه نسبت به درآمدهای نفتی

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی گفت: موارد و مسائل مختلفی همچون وجود تحریم‌ها، ویروس کرونا،کاهش درآمدهای نفتی و غیره دست به دست هم داده تا بودجه سال ۱۴۰۰ یک بودجه خاص و سختی باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، داوود دانش جعفری در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: قبل از ورود به بحث در خصوص بودجه سال آینده باید به این نکته توجه داشت که سال های قبل اقتصاد ایران سال های سختی را پشت سر گذاشته است، چون از یک طرف تحت شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های آمریکا قرار داشته و از سمت دیگر به دلیل مشکلاتی که بوده شرایط خاصی را در کشور بوجود آورده است.

وی افزود: برای مثال نرخ ارز ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و تورم نقطه به نقطه در یک مقطعی به ۵۰ درصد رسید.

همچنین بخوانید

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بطور کلی در سال های اخیر درآمدهای حاصل از فروش نفت در کشور به دلیل اعمال تحریم هاکاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: امسال سال آخر عمر دولت تدبیر و امید است، از این رو هر دولتی تلاش می کند با خاطره خوش و کارنامه قابل قبولی مسند دولت را ترک کند.

دانش جعفری بیان کرد: همه این موارد و مسائل دست به دست هم داده تا بودجه سال ۱۴۰۰ یک بودجه سختی باشد.

وی تصریح کرد: طبق معمول درآمد نفتی که ۳۰ تا ۴۰ درصد بودجه سالیانه کل کشور را در سال های گذشته در برمی گرفت در شرایط حاضر به شدت کاهش یافته و از سمت دیگر یکسری هزینه های قطعی بالایی مثل حقوق کارمندان دولت و غیره در این بودجه وجود که باید تامین شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چالشی بودن بودجه سال ۱۴۰۰ از این جهت است که یکسری هزینه های قطعی حتی هزینه های فزآینده وجود دارد مثل حقوق کارمندان دولت که بصورت سنواتی درصد مشخصی افزایش پیدا می کند؛ بنابراین جزو بارمالی دولت است و ازطرف دیگر یکسری عدم قطعیت ها در درآمدهای وجود دارد.

وی افزود: دولت در این شرایط لایحه بودجه ای که برای سال ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم کرده نزدیک به ۶۰ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۹۹ افزایش نشان می دهد.

دانش جعفری گفت: نگرانی من اینکه طبق روال سالیان گذشته بین لایحه تدوینی دولت و آن چیزی که به عنوان قانون بودجه در مجلس تصویب می شد همیشه یک درصدی اضافه می شد امسال هم این اتفاق بیفتد و حتی درصدش نسبت به سال های گذشته بیشتر باشد.

وی اظهار کرد: پیش بینی من در حال حاضر با توجه به بحث های که از مجلس به بیرون منعکس شده اینکه با وجود پیشنهاداتی که در مجلس مطرح است شاید درصد افزایش بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حتی ۷۵ درصد بیشتر شود.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا