كشاورزی و دامپروری

صادق خلیلیان: دولت روحانی با گرانی‌ها سلامتی مردم را به خطر انداخته/ ۱۴۰۰ بهترین زمان اصلاح ساختار بودجه است

صادق خلیلیان اقتصاددان و وزیر اسبق کشاورزی گفت:میانگین ۶ساله ضریب خودکفایی محصولات راهبردی، برخلاف ادعای رئیس جمهور، کمتر از ۶۰درصد است و علی­رغم اختصاص ده‌­ها میلیارد دلار ارز و واردات بی­ رویه، قیمت مواد غذایی افزایش شدید یافته و معیشت مردم سخت شد.

صادق خلیلیان اقتصاددان و وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری تسنیم در ارتباط  با وضعیت امنیت غذایی کشور در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: بررسی شاخص­‌ها نشان می‌­دهد که تولیدات کشاورزی در کشور به خصوص محصولات راهبردی در سالهای اخیر، نه تنها افزایش نیافته بلکه در مواردی کاهش نیز داشته است.

وی افزود:محاسبات نشان می­‌دهد که میانگین شش ساله ضریب خودکفایی محصولات راهبردی، بر خلاف ادعای رئیس جمهور، کمتر از ۶۰ درصد است.

همچنین بخوانید

این استاد دانشگاه بیان نمود: علی­رغم اختصاص ده‌­ها میلیارد دلار ارز و واردات بی­ رویه، قیمت مواد غذایی افزایش شدید یافته و معیشت مردم سخت شده است که ناشی از بی­ تدبیری دولت است.

وی افزود: سیاست­‌های غلط دولت سبب کاهش ۳۶ درصدی مصرف مواد پروتئینی و ۱۵ درصدی مواد کربوهیدراته شده و شاخص سلامت مردم بخصوص طبقات کم درآمد به خطر افتاده است. به همین دلیل ضرورت دارد که مجلس در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰، پرداخت جبرانی (یارانه) به مردم را در اولویت قرار دهد.

این اقتصاددان ادامه داد:کاهش نرخ رشد سرمایه در بخش کشاورزی و منفی شدن آن در دو سال گذشته؛ نشانه آسیب دیدن زیربناهای تولید بخش کشاورزی بوده که آینده تولید مواد غذایی در کشور و دستیابی به خودکفایی را با خطر مواجه کرده است.

خلیلیان، توزیع ارز ۴۲۰۰ توسط دولت در سال‌های گذشته را سیاست غلط و فسادزایی دانست که یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی و رانت در نظام توزیع کالا در سال­های اخیراست.

وی گفت: برای بهبود نظام توزیع کالا باید هرگونه رانت قیمتی و چندگانگی نرخ ارز بخصوص ارز دولتی را حذف کرد و مسیر حمایت را بجای حمایت ارزی به صورت حمایت ریالی تنظیم کرد.

این اقتصاددان گفت: بجای توزیع ارز دولتی برای واردات، بانک مرکزی می‌­تواند نرخ ارز را در چارچوب نظام نرخ ارز شناور تعیین و مدیریت کند.

وی افزود: تفاوت حاصل از اصلاح این سیاست در بودجه ۱۴۰۰ بصورت ریالی صرف حمایت از معیشت مردم، حمایت از تولید، اجرای طرح­های عمرانی و بهبود نظام سلامت شود؛ در نتیجه اصلاح سیاست ارزی به ­نفع رشد اقتصادی، کنترل واردات، کاهش تقاضا برای ارز، تقویت پول ملی و اصلاح نظام توزیع کالا در کشور خواهد شد.

خلیلیان تاکید کرد: تصمیم اخیر مجلس برای ثبات ارز (حذف رانت ازنرخ ارزمحاسباتی بودجه)، علامت مثبتی در پایداری سیاست­‌ها به فعالان اقتصادی می­‌دهد و به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌­کند که آثار اولیه آن، مهار التهابات بازار ارز و حرکت به سوی این نقطه مبنا است.

وزیر کشاورزی دولت دهم در پاسخ به این پرسش که آثار تورمی حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ را تا چه حد ارزیابی می ­کنید، تاکید کرد: با توجه به اینکه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اعتراف کرد که بجز ۵ قلم کالای کشاورزی، سایر کالاها و خدمات را (که هزاران قلم می‌­شوند) قبلاً از شمول نرخ ارز دولتی حذف کرده­ اند، بنابراین اگر شوک جدید منفی از خارج کشور ایجاد نشود، نرخ تورم ناشی از اصلاح سیاست ارزی در بودجه قابل اعتنا نخواهد بود.  

وی اظهار داشت: با توجه به تغییرات سیاسی و حوادث ناشی از ادعای تقلب در انتخابات آمریکا که در جهت منافع ایران قابل ارزیابی است و تحریم­ها با پای­مردی ملت ایران کم اثر شده است، بنابراین زمان مناسبی جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور در چارچوب اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ فراهم شده که باید از آن بهترین شکل بهره­ را برد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا