كشاورزی و دامپروری

عملکرد خیره‌کنندۀ مرغ «آرین» در روزهای اول؛ ۸درصد بیشتر از نمونه‌های خارجی

یک تولیدکننده مرغ گفت: آرین به میزان خیره‌کنندۀ ۸ درصد در روز اول، اصطلاحاً «هچ» یا جوجه‌دهی بیشتری داشته است، به این ترتیب که رقم هچ در روز اول برای جوجه‌های خارجی ۶۷ و برای آرین ۷۵ بوده که برای ما بسیار شگفتی‌ساز بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید عزیز حسینی با بیان اینکه حدود یک درصد گوشت مرغ کشور از زنجیرۀ تولید گوشت مرغ اروم گهر دانه، با برند «مرغ دهکده»، تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: ما صفر تا صد زنجیرۀ تأمین را در اختیار داریم، از تولید خوراک دام و سیلوی مختص این خوراک تا مزارع مادری ما که ظرفیت تأمین ۲۰۰هزار قطعه مادر را دارد، تا ظرفیت جوجه‌کشی ۳۰میلیون عدد تخم‌مرغ و تولید ۲۰هزار تن گوشت در سال، و همچنین کشتارگاه صادراتی با درجۀ A+ و نهایتاً سیستم حمل و نقل، همگی در مجموعۀ ما وجود دارد.

وی ادامه داد: ما به‌عنوان تولیدکننده و سربازان حوزۀ امنیت غذایی، از خردادماه امسال که متوجه شدیم ممکن است کشور در حوزۀ مرغ در آینده با مشکل مواجه شود، تلاش کردیم در حد مقدورات در حل این مشکلات سهیم باشیم.

همچنین بخوانید

حسینی «عِرق ملی» اش را عامل محرّک مشارکت در پروژۀ آرین عنوان کرد و افزود: سال‌ها به‌دروغ شایع شده بود که آرین در عملکرد بسیار ضعیفتر از نژادهای خارجی است و برای تولیدکننده صرفۀ اقتصادی ندارد، ما با توجه به توان تولیدیمان این ریسک را پذیرفتیم که ببینیم آیا عملاً تولید آرین بصرفه است یا خیر. لذا از دو نژاد یکی خارجی و یکی داخلی در یک روز جوجه‌ریزی کردیم تا عملکردها مقایسه شود.

وی تأکید کرد: تا اینجا باید به استحضارتان برسانم که آرین به میزان خیره‌کنندۀ ۸ درصد در روز اول، اصطلاحاً «هچ» یا جوجه‌دهی بیشتری داشته است، به این ترتیب که رقم هچ در روز اول برای جوجه‌های خارجی ۶۷ و برای آرین ۷۵ بوده که برای ما بسیار شگفتی‌ساز بود. البته باید صبر کنیم و ببینیم در میانه‌های تولید که در نهایت نمونه‌های خارجی به رقم‌های ۸۵ تا ۹۰ می‌رسد، آرین چه عملکردی خواهد داشت. ما شاخصه‌های دیگر را نیز کنترل و متعاقباً اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل زنجیرۀ اروم گهر دانه در خاتمه افزود: خوشبختانه از سوی وزارت جهادکشاورزی حمایت‌های خوبی برای تولیدکنندگان آرین درنظر گرفته شده است. به نظر من اگر این حمایت‌ها بصورت پایدار ادامه داشته باشد، آرین شانس بسیار بالایی برای موفقیت خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا