بانک و بیمهطلا و ارز

بازار ارز در چه وضعیتی به سر می‌برد؟

با وجود روان بودن جریان خرید و فروش در بازار امروز ارز، دلالان نسبت به آینده قیمت‌ها تردید داشته و منتظر تحولات مربوط به سیاست خارجی بودند تا ببینند که چه اتفاقی رخ خواهد داد، هر چند که به نظر آنها احتمال افت بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار ارز این روزها در حالت سرگردانی به سر می برد، افزایش پیش بینی ها نسبت به افت قیمت دلار و ارزهای عمده، بسیاری از دلالان و دارندگان ارز را نگران کرده و برخی را مجبور به فروش کرده است. در ابتدای هفته، در بازار ارز، خریداری برای دلار یافت نمی‌شد و بیشتر افراد فروشنده بودند. اما امروز بازارها اندکی متعادل شد و شمار خریداران و فروشندگان تقریبا هم اندازه بود.

آنچه که در بازار امروز جلب توجه می کرد، تردید و سرگردانی دارندگان ارز بود که نمی دانستند چه باید کنند، برخی دلارهای خود را آورده بودند که بفروشند، اما برخی دیگر وعده قیمت‌های بالاتر را می دادند.

امروز میدان و خیابان فردوسی که به عنوان بازار غیر رسمی ارز به شمار می رود، شلوغ و پر ازدحام بود؛ دلالان و حتی دارندگان خانگی ارز خود را به خیابان فردوسی رسانده بودند تا از نزدیک، از وضعیت قیمت‌ها با خبر شده و برای خرید یا فروش تصمیم گیری کنند. از هر گوشه خیابان، صدای «دلار، دلار، یورو، خرید، فروش» به گوش می‌رسید.

بالا بردن تصنعی قیمت‌ها

یکی از دلالان که خانمی حدوداً ۴۵ ساله بود و خودش را «شکیبا» معرفی کرده و در حاشیه میدان فردوسی مستقر بود به خبرنگار ایرنا درباره بالا رفتن قیمت ارز در معاملات امروز گفت: «آنهایی که در این مدت با قیمت بالا خریده‌اند می‌خواهند با جوسازی تا قبل از آمدن بایدن رییس جمهوری آمریکا دلارهای خود را بفروشند. بعد از آمدن بایدن، قیمت‌ها پایین می‌آید.»

وی که در ابتدای مصاحبه قیمت خرید دلار از مشتری را ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده بود، به یکباره وسط صحبت به صفحه تلفن همراهش نگاهی انداخت و گفت: «الان اومد پایین دیگه نمی‌تونم دلار شما را ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان بخرم. قیمت خرید من ۲۲ هزار و ۶۰۰ شد.»
به نظر وی، قیمت ها افت بیشتری خواهند کرد.

جریان روان خرید و فروش 

رصد بازار ارز نشان می‌داد که با وجود ترید نسبت به آینده بازار، هم شمار خریدار و هم تعداد فروشنده زیاد است، تقریباً با هر قدمی که بر می‌داشته می شد چندین دلال پیشنهاد خرید و فروش دلار و یورو می‌دادند.

«محسن»  که جوانی ۳۰ ساله است گفت: هرچقدر دلار بخواهی برای فروش دارم. با قیمت ۲۲ هزا رو ۹۰۰ می‌فروشم. امروز خرید و فروش زیاد است. هم می‌خرند و هم می‌فروشند.

امیدواری برخی دلالان به افزایش قیمت‌ها

آن سو تر «علی» که از اهالی آذربایجان غربی بود، خاطر نشان کرد: «دیروز ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان هم می‌توانستی دلار بخری اما امروز بالاتر رفته و نزدیک ۲۳ هزار تومان است. به همین خاطر، دلالان میل و رغبت بیشتری به خرید دارند تا فروش.»

جوانی دیگری نیز که سوار موتور در پیاده رو مشغول صحبت بود، گفت: دلار ممکن است تا اواخر بهمن ماه قیمت بین ۲۰ و ۲۲ هزار تومان در نوسان باشد اما نزدیک عید دوباره بالا می‌رود.

«احمد»، مرد میانسال ۵۰ ساله نیز گفت: دلار را ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریدارم.

وی افزود: نمی دانیم قیمت قرار است بالاتر برود یا پایین بیاید، اگر تحریم‌ها کمتر شود، قیمت‌ها افت می‌کند، اما اگر تحریم ها تشدید شوند، قطعا قیمت دلار و ارز رشد می‌کند.

 

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا