اقتصاد کلان

تورم در کشورهای اروپایی منفی ماند

متوسط نرخ تورم کشورهای عضو منطقه یورو منفی باقی ماند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به دسامبر بدون تغییر نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسید تا نرخ تورم بیش از پیش از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله بگیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۰.۳ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۱ درصد بیشتر شده است.

خدمات و مواد غذایی هر دو با تورم ۰.۳ درصدی پیشتاز گروه های مختلف بوده اند و انرژی نیز با تورم منفی ۰.۶۸ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است. تورم کالاهای صنعتی نیز طی این مدت منفی ۰.۱۴ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی اروپا برای پیشبرد اهداف خود دستیابی به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده است و باقی ماندن تورم در چنین سطحی کار کریستین لاگارد، رئیس جدید این بانک را دشوار خواهد ساخت. قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند.  

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به لهستان با ۳.۴ درصد بوده است و پس از این کشور نیز مجارستان و جمهوری چک با ۲.۸ درصد و ۲.۴ و رومانی با ۱.۸ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به یونان با منفی ۲.۴ درصد بوده است و پس از این کشور، اسلوونی با منفی ۱.۲ درصد و ایرلند با منفی ۱.۰ درصد قرار دارند.

از طرف دیگر طی این مدت نرخ تورم در بلژیک ۰.۴ درصد، آلمان منفی ۰.۷ درصد،  فرانسه صفر درصد و در ایتالیا منفی ۰.۳ درصد اندازه گیری شده است. در بین کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز تورم نروژ طی این مدت ۱.۴ درصد و سوییس منفی یک درصد اندازه گیری شده است.  

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه  بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا