اقتصاد کلان

نخستین واکنش بازارهای مالی به آمدن بایدن

تمام شاخص ها در آمریکا و اروپا و بیشتر شاخص ها در آسیا از روی کار آمدن بایدن استقبال کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، پس از کش و قوس های فراوان سرانجام جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور تاریخ ایالات متحده وارد کاخ سفید شد. وی چالش های بسیار زیادی را در آینده خواهد داشت که روابط با چین، اتحادیه اروپا، مساله مهاجران، کرونا، احیای رشد اقتصادی، توافق هسته ای با ایران و بازگرداندن وحدت به جامعه آمریکا از مهم ترین آن ها محسوب می شود. چین در آخرین روز دولت ترامپ اعلام کرد شماری از مقامات ارشد دولت وی از جمله مایک پامپیو- وزیر خارجه، رابرت اوبرایان- مشاور امنیت ملی، جان بولتون- مشاور سابق امنیت ملی و استیو بنون- مشاور سابق ترامپ را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.  

معامله گران در سراسر جهان به تیم بایدن بیشتر از دولت ترامپ در خصوص مسایل جهانی خوش بین هستند و همین مساله باعث افزایش محسوس در تعداد معاملات آتی شده است. ژانت یلن که توسط بایدن برای تصدی گری وزارت خزانه داری آمریکا معرفی شده است سابقه ریاست بر بانک مرکزی این کشور را در کارنامه خود دارد و معامله گران امیدوارند روی کار امدن وی باعث تعامل بیشتر وزارت خزانه داری با فدرال رزرو در خصوص مسایل مختلف شود که از جمله مهم ترین آن ها سیاست های پولی خواهد بود.  

همچنین بخوانید

پایین باقی ماندن سطح تقاضا و مخارج خانوار در کشورهای مختلف در سطح بسیار پایین باعث نگرانی معامله گران شده است. حتی با وجود اینکه نرخ بهره کشورهای توسعه یافته در سطوح بسیار پایین تاریخی خود قرار دارد، مشکلات مالی برای بسیاری از شرکت ها به قوت خود باقی است و مشخص نیست بانک های مرکزی تا چه زمانی بتوانند به رویه کنونی و چاپ پول ادامه دهند. این دو عامل در کنار هم باعث هشدار برخی اقتصاددانان نسبت به طولانی شدن روند احیای اقتصاد شده است.  

با وجود آغاز واکسیناسیون در بخش های بزرگی از جهان شمار قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان کماکان به طرز چشمگیری رو به افزایش است و این ویروس که حالا به مرگبارترین همه گیری قرن بیست و یکم تبدیل شده با دیگر توجه معامله گران را به خود جلب کرده است. علاوه بر عبور شمار قربانیان از دو میلیون نفر، برخی از ویروس شناسان نسبت به بومی شدن کرونا ویروس ها در برخی مناطق هشدار داده و گفته اند این احتمال وجود دارد که گونه هایی از این ویروس هیچ گاه از بین نرود.  

ترامپ در تازه ترین اقدام ضد چینی خود، اتباع آمریکایی را از خرید سهام یا سرمایه گذاری در شرکت هایی که تحت کنترل یا دارای ارتباط با ارتش چین هستند، منع کرده است.  دوران ریاست جمهوری ترامپ یکی از پر تنش ترین دوره ها در روابط واشنگتن و پکن بود. به جز جنگ تجاری که به اعمال متقابل تعرفه های اضافی بر حجم وسیعی از تجارت دو طرف منجر شد، شمار زیادی از شرکت های چینی از جمله بزرگ ترین تراشه سازان چینی و همچنین غول های فناوری ارتباطات این کشور نظیر هوآوی توسط آمریکا تحریم شدند. آمریکا همچنین امسال کنسولگری چین در شهر هوستون را نیز تعطیل کرد که این اقدام با واکنش متقابل چین مواجه شد.

شاخص خوش بینی به اقتصاد آمریکا در ابتدای ماه ژانویه به ۵۰.۱ واحد رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد بیشتر شده است و نخستین افزایش خوش بینی در طول سه ماه اخیر محسوب می شود. فعالان اقتصادی آمریکا امیدوارند توزیع واکسن سرانجام آغازی بر پایان کابوس کرونا باشد و شروع به کار دولت جدید نیز امید آن ها را افزایش داده است. با این حال هنوز خانوارهای آمریکایی به مانند بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر بخش بیشتری از درآمد خود را به نسبت قبل از زمان شیوع بحران کرونا پس انداز می کنند تا بتوانند در صورت کاهش درآمد خود از پس شرایط برآیند.   

ترکیب تیم آینده دولت بایدن به تدریج در حال کامل تر شدن است و معرفی گزینه های میانه رو برای پست های کلیدی تا حد زیادی باعث آسودگی خاطر معامله گران از در پیش بودن روزهای متعادل تر شده است. طی روزهای آینده دموکرات ها که اکثریت کنگره را در دست دارند برای بار دوم ترامپ را استیضاح خواهند کرد و انتظار می رود نتیجه مشابهی مانند استیضاح قبلی تکرار شود یعنی استیضاح در کنگره رای بیاورد اما در سنا رد شود. هدف اصلی دموکرات ها از این اقدام به پایان رساندن عمر سیاسی ترامپ عنوان می شود.  

تاکنون بیش از ۹۷ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۷۵ هزار و ۴۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۱۳ هزار و ۹۱ نفر، برزیل با ۲۱۱ هزار و ۶۴۶ نفر، هند با ۱۵۲ هزار و ۸۸۶ نفر، مکزیک با ۱۴۲ هزار و ۸۳۲ نفر و انگلیس با ۹۳ هزار و ۲۹۰ نفر بوده است.

کریس گافنی- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه تی آی بنک  – گفت: تزریق نقدینگی جدید به بازارها در قالب بسته های حمایتی جدید در شماری از کشورها باعث می شود تا معامله گران با خیال آسوده تری وقایع آینده را دنبال کنند. سال ۲۰۲۰ یک سال معمولی نبود و روند معاملات بازار نشان می دهد که با توجه به ریسک های سال ۲۰۲۰ بازارها هنوز قادر به ادامه مسیر بدون حمایت های سیاست گذاران نیستند. نوسانات بازار در ماه های اخیر زیاد بوده است و بازگشت آرامش نیازمند زمان خواهد بود.  

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و  ۱۹۰.۱۶ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۴۳ درصد صعود تا سطح ۳۸۵۳.۴۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۱۴ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۴۷۳.۱۰ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۴۰.۳۹ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۷۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۹۲۱.۳۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با جهش ۰.۵۳ درصدی در سطح ۵۶۲۸.۴۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۰۶ درصد بالا رفت و به ۸۲۰۴.۱۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۳۸ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۲۳.۲۶ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۱.۰۸ درصد بالا رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۹۶۲.۴۷ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” صعود ۰.۷۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۴۷۶.۴۳ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۴۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۷۰.۴۰  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۴۸ درصد افزایش به ۵۳.۲۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۸۲ درصدی به ازای ۵۷.۷۹ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۶۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۷۰.۷۴ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۱.۳۹ درصدی به ازای ۲۵.۹۳ دلار مبادله شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا