صنعت، معدن، تجارت

اصلاح ساختار مالی، کلید رونق تولید در هپکو است

اراک- شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان مرکزی همزمان با سفر اعضای کمیسیون صنایع مجلس به اراک در نامه ای خواستار رفع موانع مالی و کمک به رونق تولید در هپکو شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان مرکزی همزمان با سفر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به استان مرکزی در نامه‌ای خطاب به این کمیسیون، با اشاره به مساله واگذاری شرکت هپکو به سازمان تأمین اجتماعی و لزوم تهاتر بدهی‌های این شرکت اعلام کرده است باید با حسابرسی دقیق تلاش کرد منابع مالی هپکو که سهواً و عمداً در طی سالهای گذشته پیگیری نشده‌اند، بازگردانده شود.

در این نامه آمده است:

کمیسیون محترم صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و احترام مدتهاست که مشکلات شرکت هپکو و راهکارهای نجات این ابر شرکت تولید کننده ماشین آلات راهسازی در دستور کار مسئولین و مدیران حوزه صنعت می‌باشد و هر از چند گاهی نیز با اخباری نظیر واگذاری شرکت، پرداخت حقوق، واگذاری قرارداد و… این نوید در دل پرسنل شرکت زنده می‌گردد که این شرکت بتواند با بازگشت به تولید ناب خویش که همانا تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی می‌باشد هم به صنعت کشور کمک نماید و هم از دل تولید، حقوق پرسنل خویش را پرداخت نماید اما متأسفانه به دلیل عدم ریشه یابی مشکلات، راه اندازی این صنعت بزرگ هر بار با مانع روبرو می‌شود.

با واگذاری شرکت به سازمان تأمین اجتماعی و حضور برخی مدیران خوش نام این شرکت، امید می‌رفت که این بار شرکت بتواند خود را از قید سکون رها نماید و به تولید برگردد.

از ابتدای واگذاری بارها توسط تیم مدیریتی و بعضی دلسوزان شرکت این مهم تذکر داده شد که رمز بقا و ادامه فعالیت شرکت اصلاح ساختار مالی شرکت می‌باشد که به دلایلی که در حوصله این نامه نیست اوضاع مناسبی ندارد و با این ساختار مالی و قفل بودن سیستم بانکی امکان فعالیت مجدد شرکت وجود ندارد.

عطف به نامه سازمان تأمین اجتماعی و دستور معاون محترم رئیس جمهور قرار بود که بدهی معوق شرکت که بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است از محل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی تهاتر گردد که این موضوع به دلایلی که در جریان هستید فعلاً انجام نشده است و این در حالیست که اکثر توافقات مهم برای تولید مجدد دستگاه‌های تولیدی شرکت برای تأمین مواد و قطعات اولیه خطوط تولید با تولید کنندگان انجام شده است و انجام این کار در این بزنگاه تاریخی بسیار حیاتی است زیرا سبب راه اندازی خطوط تولیدی شرکت و پروژه‌های بزرگی می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان به پروژه عظیم دامپتراک های سنگین اشاره نمود که سالیانه ارز فراوانی را از کشور خارج می‌کند و تولید آن در شرکت هپکو می‌تواند کشور را در کنار چند برند معتبر دنیا قرار دهد که در حال حاضر تولید کننده این محصول استراتژیک می‌باشند.

بایسته بود در زمان واگذاری شرکت به سازمان تأمین اجتماعی این سوال مطرح و پاسخ داده می‌شد که آیا می‌توان شرکتی با ابعاد هپکو را بدون ارتباط با سیستم بانکی اداره نمود؟ آیا می‌توان خطوط تولیدی این شرکت را بدون سرمایه در گردش مناسب راه اندازی نمود؟ لازم به ذکر است که این شرکت به دلایل گوناگون مدتهاست که با رکود درگیر است و به تبع آن دستگاه‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی آن نیز آسیب فراوان دیده‌اند که جبران این خسارت نیازمند سرمایه گذاری در بخش‌های ذکر شده است.

هر چند این صنعت بزرگ روزگار بدی را سپری می‌نماید ولی وارد کنندگان این محصولات در سالهای اخیر از شرایط رکود این صنعت بهره مناسبی برده‌اند که علت اصلی این سود باد آورده در عدم حضور شرکت هم در تولید و هم در واردات بوده است.

در سالهای نه چندان دور واردات بسیاری از محصولات که در سبد تولید این شرکت قرار نداشت هم توسط شرکت هپکو انجام می‌گرفت که این موضوع سه منفعت بزرگ برای کشور داشت: محصول ارائه شده از خدمات بعد از فروش مناسب بهره می‌جست. با آشنایی که متخصصین هپکو با این ماشین آلات و تولید کنندگان آنها داشتند، ماشینی را برای مشتریان انتخاب می‌کردند که برای شرایط محیطی و آب و هوایی ایران مناسب باشد. این کار سبب بومی سازی محصولاتی می‌شد که از درخواست مناسبی در بازار بهر می‌بردند.

متأسفانه در سالیان گذشته علیرغم واردات بسیار بالایی که صورت گرفته است ولی به دلایل ذکر شده کماکان کشور از نبود ماشین آلات مناسب رنج می‌برد و ادامه این مسیر مطمئناً برنامه‌های توسعه‌ای کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد.

لازم به ذکر است که پس از تحریم و عطف به مشکلات ایجاد شده در کار با برندهای اروپایی مهندسی شرکت توانسته بود با استفاده از توان داخلی خویش طراحی و تغییرات محصولاتی را به پایان برساند و این محصولات را برای ارائه به بازار آماده نماید.

علاوه بر محصولات فوق ماشین آلاتی نیز امکان تولید دارند که در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی و قفل بودن سیستم بانکی شرکت این پروژه‌ها متوقف باقی مانده‌اند.

با توجه به مقدمه ارائه شده، از آن کمیسیون محترم درخواست می‌گردد که ضمن بررسی راهکارهای ارائه شده در ذیل که می‌تواند باعث راه اندازی خطوط تولید این شرکت در سال جهش تولید گردد دستورات مقتضی برای انجام آن را صادر نمایند:

حسابرسی دقیق و تلاش برای بازگرداندن منابع مالی شرکت که سهواً و عمداً در طی سالهای گذشته پیگیری نشده‌اند.

اصلاح ساختار مالی شرکت (تهاتر بدهی‌های شرکت از محل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، تزریق سرمایه در گردش مناسب برای راه اندازی خطوط تولید، ساماندهی بدهی‌ها وتعهدات مالی شرکت و…)

تمدید کارت بازرگانی شرکت حداقل به مدت یکسال

الزام معادن و بخش‌های فعال به همکاری مشترک با شرکت هپکو در واردات و تولید محصولات مورد نیاز

واگذاری قراردادهای خرید ماشین آلات راهسازی ومعدنی با زمان بندی و بودجه مناسب

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا