اقتصاد کلان

هزینه خانوارها چقدر رشد کرده است؟

خانوارهای ایرانی در ماه گذشته بیش از ۴۶ درصد نسبت به پارسال افزایش هزینه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گزارشی که اخیرا مرکز آمار در رابطه با وضعیت تورم در دی ماه منتشر کرد از افزایش قیمت ها حکایت داشت.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان دهنده تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل است با افزایش ۱.۴  درصدی نسبت به آذر ماه مواجه شده و به ۴۶.۲  درصد رسیده است. بر این اساس هزینه خانوارها به طور میانگین برای خرید کالا و خدمات تا ۴۶.۲  درصد نسبت به دی ماه سال گذشته افزایش دارد.

همچنین بخوانید

هیچ کالایی نسبت به پارسال ارزان نشد

در بین کالا و خدمات مورد استفاده مردم هزینه خرید خوراکی ها و آشامیدنی ها به طور میانگین ۶۰ درصد رشد دارد این در حالی است که در بین آنها بالاترین افزایش قیمت با ۹۰درصد به روغن ها و چربی ها و بعد از آن با ۷۳.۴ درصد به گروه شیر، پنیر و تخم مرغ اختصاص دارد.

در  سایر کالا و خدمات، گروه مبلمان و لوازم خانگی با ۶۴.۱ و همچنین حمل و نقل با ۶۲.۵ درصد افزایش بیشتری نسبت به سایرین در مقایسه با پارسال دارد.

بررسی شاخص تورم نشان می دهد که هیچ یک از کالاها و خدمات در مقایسه با دی ماه سال گذشته با کاهش قیمت مواجه نشده اند. اما تورم ماهانه که بیانگر تغییر شاخص نسبت به ماه قبل  است کاهش داشته و ۱.۸درصد گزارش شده است.

در دی ماه گروه گوشت قرمز و سفید و همچنین گوشت قرمز و گوشت ماکیان به ترتیب ۶.۹  و ۸.۵  درصد کاهش قیمت دارد. از سویی گروه سبزیجات نیز ۹ درصد و آب و برق و سوخت تا ۲.۶  درصد ارزان شده است.

در مورد تورم سالانه نیز نرخ تورم به ۳۲.۲ درصد در دی ماه رسیده که نسبت به آذر ماه ۱.۷ درصد افزایش دارد در بین کالا و خدمات بالاترین تورم سالانه به حمل و نقل با ۶۵.۴ درصد اختصاص دارد.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا