انرژی

زنگنه: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد

وزیر نفت درآمد سالانه طرح عظیم پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس را ۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه  امروز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس) اظهار کرد: تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که در این سال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری رسمی برسد، خوشحالم اطلاع دهم که امروز شاهد بهره‌برداری رسمی یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.

وی پالایشگاه بزرگ بیدبلند خلیج فارس  را ابرپروژه برشمرد و خطاب به رئیس جمهوری گفت: جای شما امروز در این طرح خالی است، می‌دانم چقدر مایل بودید که در این آیین گشایش این طرح حضور داشته باشید اما به دلیل مشکلات بهداشتی از این کار منع شدید.

همچنین بخوانید

وزیر نفت با یادآوری اینکه بهبهان از قدیمی‌ترین مراکز تمدنی خوزستان و شهری با فرهنگ ریشه‌دار است و در این فصل هم بوی نرگس همه جا را عطرآگین کرده است، ادامه داد: پالایشگاه نخست گاز بیدبلند مبدا صنعت گاز ایران است. با راه‌اندازی این پالایشگاه و ظرفیت پالایش روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از خط لوله یکم سراسری در سال ۱۳۵۰ صنعت گاز در ایران شکل گرفت و متولد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این مقدار گاز (روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب) با توجه به اینکه در داخل کشور مصرف نمی‌شد با خط لوله‌ای که تا آستارا کشیده شده بود به اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌شد، یادآوری کرد: تعریف پالایشگاه بیدبلند ۲ به اوایل سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد، درآن مقطع ما مطالعاتی جامع درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان خوزستان انجام دادیم و پس از بحث‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که لازم است تاسیساتی بزرگ و متمرکز برای فرآورش گاز بسازیم.

وی با بیان اینکه جنابعالی (رئیس جمهوری) از اوایل دولت یازدهم اهمیت جمع‌آوری گازهای همراه نفت به‌ویژه آنهایی که در مشعل‌ها می‌سوختند را ابلاغ کردید، افزود: موضوع گازهای مشعل از مسائل تاریخی در صنعت نفت است و خاموش کردن آن برای سال‌ها مطرح بوده اما بنا بر دلایل متعددی اجرا نشده است.

توسعه منطقه‌ای هدف کلان طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس

وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد و بیش از ۹۵ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شده استفاده می‌شود، تصریح کرد: بخشی از طرح آماک در دولت اصلاحات انجام شد و بخشی هم در سفر پیشین جنابعالی به استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

زنگنه با اعلام اینکه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری آن همه گازهای غرب کارون پس از جمع‌آوری و فرآورش به بندر امام فرستاده می‌شود، افزود: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ که در ایلام است هم سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد. همچنین یک پتروشیمی حدود یک میلیون تنی در دهلران احداث می‌شود اما در میان این طرح‌ها پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی حجم سرمایه‌گذاری، پیچیدگی فرآیندی، ظرفیت فرآوری و ورودی و خروجی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت بی‌نظیر دانست، گفت: در کلان اجرای این طرح (پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس) هدف توسعه منطقه‌ای هم در نظر گرفته شده است، در واقع طرحی مادر است که فرزندان برومندی هم در پایین‌دست خود دارد.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا