انرژی

خاموش شدن فلرهای نفتی تا ۱۴۰۱ / تیم ترامپ فکر می‌کرد با تحریم می‌میریم

ایسنا/خوزستان وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشگاه گاز بیدبلند از یک سو نشان‌دهنده شکست کامل تحریم و فشار حداکثری آمریکا و از سوی دیگر نشان‌دهنده توانمندی کشور است، گفت: همانگونه که قول دادیم امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ همه فلرها خاموش شوند.

بیژن زنگنه امروز (۲ بهمن‌ماه) در آیین افتتاح پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان، اظهار کرد: تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که در این سال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار با ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن افتتاح شود. خوشحالم امروز به استحضار مردم عزیز می‌رسانم که امروز شاهد افتتاح یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم؛ ارزش تولیدات و درآمد سالانه طرح عظیم بیدبلند خلیج فارس حدود یک و نیم میلیارد دلار است. است و این طرح، یک ابر پروژه است. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی افزود: بهبهان یکی از قدیمی‌ترین مراکز تمدنی و شهری با مردمی با فرهنگ است و در این فصل نیز بوی گل نرگس فضا را عطرآگین کرده است. پالایشگاه بیدبلند، مبداء صنعت گاز ایران است و با راه‌اندازی این پالایشگاه با ظرفیت حدود ۲۵ میلیون مترمکعب پالایش در روز و بهره‌برداری از خط لوله سراسری اول در سال ۱۳۵۰، صنعت گاز در ایران شکل گرفت. پیش از آن نیز یک کارخانه لوله‌سازی احداث شد که همان لوله‌سازی اهواز است و البته در آن زمان این مقدار مصرف یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب را در ایران نداشتیم و عمده گاز از طریق خط لوله‌ای که تا آستارا احداث شده بود، به شوروی سابق صادر می‌شد.

همچنین بخوانید

وزیر نفت ادامه داد: این طرح اخیر یعنی پالایشگاه بیدبلند ۲ در اوایل دهه ۱۳۸۰ تعریف شد. در آن زمان، مطالعات جامعی در مورد بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های نفت و گاز استان خوزستان انجام دادیم و پس از بحث‌های زیاد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که لازم است تاسیسات متمرکز بزرگی برای فرآورش گاز احداث کنیم.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور نیز از اوایل دولت یازدهم اهمیت جمع‌آوری گازهای همراه نفت به ویژه آن‌هایی که در مشعل‌ها می‌سوختند را ابلاغ کرد. البته موضوع گازهای مشعل یا فلر، از مسائل تاریخی در صنعت نفت است و سال‌ها این مساله مطرح بوده است و به دلایل متعددی، جمع‌آوری آن اجرا نمی‌شد.

زنگنه افزود: بزرگترین گام در تحقق این کار، فعالیت این پالایشگاه است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ دیگر عمدتا هیچ گازی نداشته باشیم که در مشعل‌ها بسوزد و بیش از ۹۵ درصد گازهای همراه نفت، جمع‌آوری می‌شود و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی گفت: طرح‌های NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰، سال آینده در غرب کارون به بهره‌برداری می‌رسد و تمام گازهای غرب کارون را جمع‌آوری و فرآورش و به بندر امام ارسال می‌کند. NGL۳۱۰۰ نیز در استان ایلام در سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد و یک پتروشیمی حدود یک میلیون تنی در منطقه دهلران احداث خواهد شد.

وزیر نفت افزود: اما مهم‌ترین طرح، پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ (خلیج فارس) است. این طرح، از نظر حجم سرمایه‌گذاری، پیچیدگی فرآیند، ظرفیت فرآوری و ورودی و خروجی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت، موردی بی‌نظیر است. البته در کلان این طرح، یک هدف توسعه منطقه‌ای نیز در نظر گرفته شده است. این طرح مادر، خوراک پتروشیمی بندر امام، اولفین و پلی‌اتیلن گچساران را تامین می‌کند. از این پالایشگاه، بیش از یک میلیون تن اتان به گچساران ارسال می‌شود که در آنجا با اولفین ترکیب می‌شود.

وی با بیان اینک در ادامه طرح بیدبلند خلیج فارس، دو طرح بزرگ دیگر نیز قابل اجرا است، تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها، احداث یک مینی پالایشگاه برای تولید بنزین با ظرفیت روزانه حدود ۱۵ هزار بشکه و دیگری احداث واحد پروپیلن است. ظرفیت این مجموعه ۳ و نیم میلیون تنی می‌تواند به ما بوتان، اتان پروپان و پنتان پلاس بدهد.

زنگنه افزود: یک طرح اضافی نیز به عهده هلدینگ خلیج فارس که سرمایه‌گذار پالایشگاه بیدبلند ۲ بود، گذاشتیم که در آخر سال ۹۷ در حضور رئیس جمهور قرارداد آن امضا شد و برای جمع‌آوری و انتقال گازهای مشعل در شرق کارون است.

وی تصریح کرد: طرح بیدبلند صددرصد ایرانی است و در موفقیت این طرح باید بر نقش موثر صندوق توسعه ملی تاکید کرد. طرح‌های پایین‌دستی نیز برای ما بسیار مهم است اما این بشارت را به مردم می‌دهم که در این دولت قرار است دو طرح بسیار بزرگ پتروشیمی با سرمایه‌گذاری هر کدام ۳ میلیارد دلار شروع شوند.

زنگنه افزود: تیم ترامپ فکر می‌کرد که با تحریم می‌میریم اما ما نمردیم و آن‌ها نابود شدند. ما زنده‌ایم و طرح‌هایمان را پیش بردیم گرچه حجم سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافت اما هیچ طرحی به دلیل تجهیزات و فناوری معطل نماند و ما کارمان را جلو بردیم و امید در دل ما بسیار بسیار بیشتر از قبل است.

وی تصریح کرد: طرح بیدبلند از یک سو نشان‌دهنده شکست کامل تحریم و فشار حداکثری آمریکا است و از سوی دیگر نشان‌دهنده توانمندی کشور است و همانگونه که قول دادیم امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ همه فلرها خاموش شوند.

وزیر نفت گفت: حتی در شرایط تحریم نیز که شدیدترین تحریم‌ها متوجه صنعت نفت بود، اجازه ندادیم فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت در کل کشور و خوزستان متوقف شود.

وی افزود: استان خوزستان همواره یکی از نقاط تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت بوده و اکنون در کنار توسعه میادین آزادگان و یادآوران ۴، قرارداد IPC برای توسعه مناطق نفتی در استان خوزستان منعقد شده است.

زنگنه ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ قرارداد نگهداشت و توسعه میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری با سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد دلار در استان خوزستان در حال اجرا است که زمینه‌ساز به کارگیری زنجیره وسیعی از پیمانکاران بومی و اشتغالزایی قابل توجه است.

وی افزود: در این قراردادهای نگهداشت، پیمانکاران ملزم شده‌اند که حدود ۸۰ درصد تجهیزات را از داخل کشور خریداری کنند.

وزیر نفت در خصوص لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز نیز گفت: امسال به ظرفیت تولید گاز به اندازه دو و نیم فاز از پارس جنوبی، اضافه کردیم اما از مردم خواهش می‌کنم که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. تا در زمستان به راحتی از گاز استفاده کنیم و مجموعه تولید و فعالیت اقتصادی نیز در کشور فعال باشد.

وی تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۹۹ پروژه مسئولیت اجتماعی طراحی کردیم. بیش از ۶۵۹ پروژه در حوزه آموزشی، بهداشتی، راه، آبرسانی، برق‌رسانی، طرح‌های روستایی و خدماتی، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا