صنعت، معدن، تجارت

رویه واردات موبایل مسافری تغییر کرد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تغییر رویه واردات گوشی تلفن همراه مسافری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفتگو با رسانه ملی با اعلام این خبر افزود: در رویه جدید، تمامی مسافرانی که وارد کشور می‌شوند باید نسبت به ثبت اطلاعات هویتی و همچنین ثبت تجهیزات تلفن همراه در سامانه گمرک اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از فرودگاه‌ها همچون فرودگاه امام خمینی، زیرساخت بارکدخوان جهت ثبت اطلاعات هویتی و اطلاعات تجهیزات همراه مسافر فراهم شده است گفت: با استفاده از این زیرساخت، مسافران می‌توانند اطلاعات هویتی و تجهیزات خود را از طریق بارکدخوان به سیستم منتقل کنند.

دهقانی‌نیا همچنین گفت: هر مسافر در سال فقط حق واردات یک تلفن همراه را دارد.

دهقانی نیا با بیان اینکه افرادی که اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه می‌کنند, ۳۰ روز فرصت دارند تا روند ثبت را تکمیل کنند، افزود: این افراد باید در فرصت سی روزه با خرید سیم کارت و مراجعه به سایت گمرکی و پرداخت حقوق گمرکی به سامانه همتا مراجعه کرده و پس از دریافت کد فعال سازی از تجهیزات خود استفاده کنند.

وی درباره دلایل اعمال تغییر در ضوابط واردات تلفن همراه مسافری گفت: در گذشته مسافرین ورودی حتما می‌بایست از سیم کارت داخلی استفاده می‌کردند، اما از تاریخ اول دی‌ماه این ضرورت به بعد از ورود اطلاعات در محوطه گمرک منتقل شد و پس از آن مسافرین یک ماه فرصت داشتند تا نسبت به خرید سیم کارت و ورود به سامانه گمرک و پرداخت عوارض ورودی و دریافت کد فعال سازی از سامانه همتا اقدام کنند.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه مسافران پس از ورود به کشور از طریق کد دستوری اعلام شده نیز می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند گفت: چون پیش از این سوء استفاده‌هایی از اطلاعات مسافرین برای واردات تلفن همراه صورت گرفته بود که منتج به تشکیل پرونده برای آن مسافرین شده بود، این ضوابط جدید با همکاری دوستانمان در وزارت صمت و گمرک عملیاتی شد.

دهقانی‌نیا افزود: طبق بند چ قانون مبارزه با قاچاق کالا، افرادی که از رویه‌های مسافری سوء استفاده کنند بطوریکه مصداق واردات کالای تجاری از آن برداشت شود، این موضوع بعنوان قاچاق لحاظ شده و با آن برخورد می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مسافرین حتما باید براساس رویه جدید اقدام به ثبت اطلاعات خود کنند، در این صورت موضوع منجر به تشکیل پرونده و قطع تجهیزات تلفن همراه وارد شده خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا