انرژی

نمایندگان اتحادیه اروپا خواستار توقف نورد استریم ۲ شدند

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا در واکنش به دستگیری مخالف برجسته دولت روسیه، قطعنامه ای را تصویب کردند که در آن خواستار متوقف شدن تکمیل ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، الکسی ناوالنی، برجسته ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که برای نخستین بار از زمان مسمومیتش با یک عامل شیمیایی جنگی، به تازگی به روسیه برگشته شده بود، به جرم نقض آزادی مشروط خود، دستگیر و زندانی شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که با وجود انتقاد سایر کشورهای اتحادیه اروپا، از موضع خود در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ عقب نشینی نکرده است، اظهار کرد: با وجود پرونده ناوالنی نظرش درباره این پروژه تغییر نکرده است.

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا به اتفاق آرا – با ۵۸۱ رای موافق در برابر ۵۰ رای مخالف و ۴۴ رای ممتنع- به مسدود شدن کار ساخت این خط لوله رای دادند و از اتحادیه اروپا خواستند در روابطش با روسیه تجدیدنظر کند.

از سوی دیگر رگولاتور دریایی فدرال آلمان اعلام کرد در انتظار دریافت جزییات شکایات گروههای محیط زیستی علیه ساخت نورد استریم ۲ است.

خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ برای دو برابر کردن ظرفیت صادرات گاز روسیه به آلمان به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال طراحی شده است و با دور زدن اوکراین و عبور از بستر دریای بالتیک، این کشور را از درآمد مربوط به ترانزیت گاز محروم می کند. این پروژه به نقطه اختلاف میان مسکو و واشنگتن تبدیل شده که در تلاش برای جلوگیری از افزایش وابستگی اروپا به انرژی روسیه است. آمریکا هفته جاری کشتی روسی فورچونا که ادامه عملیات احداث لوله در بستر دریا را انجام می دهد را هدف تحریم قرار داد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت گازپروم روسیه ساخت این پروژه را به همراه شرکای غربی خود شامل یونی پر، وینترشال، انژی، او ام وی و شل پیش می برد. ساخت ۹۰ درصد این پروژه تکمیل شده و تنها ۶۲ کیلومتر دیگر در بخش آبهای سرزمینی دانمارک باقی مانده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا