انرژی

امیدواری هند به واردات نفت ایران در دوران بایدن

هند امیدوار است با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که ممکن است تسهیل تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا را به دنبال داشته باشد، منابع واردات نفت را متنوع کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ با اشاره به سیاستهای وعده داده شده از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، گفت: برخی تغییرات ژئوپلیتیکی در پیش است.

وزیر نفت هند اظهارات ماه گذشته خود را مجددا تکرار و تاکید کرد این کشور به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان تمایل دارد فرصتهای بیشتری برای متنوع کردن منابع واردات نفت شامل ازسرگیری واردات نفت ونزوئلا و ایران در دوران بایدن داشته باشد.

همچنین بخوانید

دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران و ونزوئلا را با هدف قطع درآمدهای نفتی این دو کشور هدف تحریم قرار داد. اما بایدن وعده داده که به مسیر دیپلماسی با ایران بازخواهد گشت و توافق هسته ای را اجیا می کند.

پس از این که تحریمها علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ تشدید و شامل کسانی شد که نفت از این کشورها وارد می کنند، هند در ماه مه سال ۲۰۱۹ واردات نفت از ایران را متوقف کرد و خرید نفت ونزوئلا را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

شرکت ریلاینس اینداستریز که بزرگترین پالایشگاه در هند و جهان را دارد، خرید نفت ونزوئلا را در ژوئن سال ۲۰۲۰ متوقف کرد. این شرکت تنها شرکتی نبود که به دلیل نگرانی از مجازات آمریکا، خرید نفت ونزوئلا را متوقف کرد. شرکت نایارا انرژی هم خرید نفت از این کشور آمریکای جنوبی را متوقف کرد و در عوض به خرید نفت کانادا، کویت و اکوادور پرداخت.

پرادهان اوایل هفته جاری از اوپک و عربستان سعودی به دلیل تلاش برای محدود کردن عرضه نفت در بازار و کاهش حجم صادرات که باعث بالا رفتن قیمتها برای واردکنندگان شده است، انتقاد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پرادهان به بلومبرگ گفته بود تغییرات غیرمنتظره در سیاستهای گروه اوپک پلاس برنامه ریزی برای کشورهای واردکننده نفت را دشوارتر کرده است. هند برای تامین بیش از ۸۰ درصد از مصرف نفت، به واردات متکی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا