بورسبورس اوراق

معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس افت کرد

افت ۵۰درصدی حجم و کاهش ۳۳درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در دیماه امسال در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۱روز معاملاتی تعداد ۵۹میلیارد و ۵۳۵میلیون ورقه بهادار در ۲۰میلیون و ۵۸۳هزار نوبت به ارزش ۱۸۵۴هزار و ۹۸۴میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۴۷درصدی حجم، افزایش ۲۴۷درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۸۸درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۸۰میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۴هزار و ۵۰۶میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۱۷میلیارد و ۱۶میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۴۷هزار و ۷۴۸میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۸میلیارد و ۳۹۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۴۳هزار و ۱۴۶میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۲۹۴درصدی حجم و رشد ۹۴۹درصدی ارزش معاملات در بازار اول و رشد ۹رصدی حجم و ۱۶۴درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با دیماه سال ۹۸ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۸۶۴میلیون اوراق بدهی به ارزش ۷۹۷هزار و ۱۲۳میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۵۵۴درصدی حجم و ۵۶۰درصدی ارزش معاملات این بازار در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۳۱۴۷میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۶۲میلیارد و ۶۲۰میلیون ریال و یک میلیون و ۷۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۹۴۶میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۱۸۶درصدی حجم و رشد ۲۵۰درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۵۰درصدی حجم و کاهش ۳۳درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با دیماه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات دیماه امسال را از ارتفاع ۱۹هزار و ۶۸۹واحد آغاز کرده بود با ثبت افت ۱۱ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۱۷هزار و ۵۳۱واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۲۰۲۷۳هزار و ۵۸۲میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت افت ۷درصدی به عدد ۱۸۹۳۶هزار و ۲۱۹میلیارد ریال رسید.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا