انرژی

پرواز هواپیماهای بوئینگ با سوخت زیستی ۱۰۰ درصدی

شرکت بوئینگ اعلام کرد تا پایان دهه جاری هواپیماهای مسافری تحویل خواهد داد که با سوخت زیستی ۱۰۰ درصدی پرواز خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این شرکت هواپیماسازی آمریکایی اعلام کرد این هدف که مستلزم پیشرفت سیستمهای جت، افزایش الزام بلندینگ سوخت و تاییدیه ایمنی از سوی رگولاتورهای جهانی است، برای هدف نصف کردن انتشار آلایندگی کربن صنعت هواپیمایی تا سال ۲۰۵۰ محوری است.

شون نیوسام، مدیر استراتژی پایداری بوئینگ به رویترز گفت: این چالش عظیمی بوده و چالش سراسر عمر ماست. صنعت هواپیمایی متعهد است به سهم خود در کاهش آلایندگی کربن عمل کند.

همچنین بخوانید

طبق اعلام گروه اقدام حمل و نقل هوایی (ATAG)، پروازهای تجاری در حال حاضر عامل حدود دو درصد از آلایندگی کربن جهانی و حدود ۱۲ درصد از آلایندگیهای حمل و نقل هستند.

بوئینگ یک دهه برای رسیدن به هدف خود فرصت دارد زیرا هواپیماهای جتی که در سال ۲۰۳۰ وارد فعالیت می شود معمولا تا سال ۲۰۵۰ عمر می کنند.

با این حال شیوع ویروس کرونا برای این شرکت که پرفروشترین هواپیمای جتش پس از سوانح مرگبار، ۲۰ ماه است زمین گیر شده و منابع مالی و مهندسی این شرکت را تحت فشار قرار داده است، ممکن است چالشهایی را ایجاد کند.

بوئینگ از صفر شروع نمی کند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ نخستین پرواز هواپیمای تجاری را با استفاده از سوخت زیستی ۱۰۰ درصدی در هواپیمای باری ۷۷۷ فدکس کورپ انجام داد.

بوئینگ و ایرباس سرگرم کار برای کاهش انتشار کربن از طریق کاهش وزن و درگ در هواپیماهای جدید هستند و طبق اعلام بوئینگ، در حال حاضر سوختهای زیستی به طور مستقیم با سوخت جت معمولی به صورت ۵۰-۵۰ ترکیب می شوند که حداکثر مجاز تحت استانداردهای فعلی سوخت است.

بر اساس گزارش رویترز، بوئینگ ابتدا باید دریابد چه تغییراتی باید انجام گیرد تا پروازهای مطمئن با سوختهای زیستی به دست آمده با روغن گیاهی، چربی حیوانی، نیشکر، زباله و منابع دیگر می تواند انجام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا