امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بازارگاه مشکل سیستمی ندارد /جهاد باید تنخواه کارخانجات راصادر کند

یک مقام مسئول با تاکید بر اینکه سامانه بازارگاه مشکل سیستمی ندارد،گفت:برای توزیع نهاده بین کارخانجات خوراک آماده در سامانه، وزارت جهادکشاورزی باید برای این کارخانجات تنخواه صادر کند.

همچنین بخوانید

محمدرضا غفوری، معاون فناوری بانک عامل حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مباحث انتقادات متعدد فعالان بخش خصوصی به ایرادات سامانه بازار گاه گفت: شفاف سازی اطلاعات در حوزه اقتصاد مانع بروز فساد می‌شود؛ یکی از ویژگی‌های بارز سامانه بازار گاه نیز ایجاد شفافیت در حوزه عرضه و توزیع نهاده‌های دامی است.

لازم به یادآوری است که بانک عامل حوزه کشاورزی مسئولیت طراحی و پیاده‌سازی سامانه بازارگاه را برعهده داشته است.

وی با اشاره به اینکه توزیع نهاده‌های دامی بسته به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی درباره تولیدکنندگان مختلف برنامه‌ریزی و انجام می‌شود، تصریح کرد: سیستم بازار گاه در حال توسعه است و اشکالات آن نیز به تدریج رفع می‌شود به طوری که سامانه بازارگاهی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم با سامانه‌ای که حدود یک سال قبل شروع به کار کرد تفاوت‌های بسیار زیادی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل کارخانجات خوراک آماده در سامانه بازارگاه حدود ۲ ماه است که مطرح شده، گفت: در این زمینه ۳۲۷ کارخانه به ما معرفی شده‌اند که کار ۱۷۰ مورد از این کارخانه‌ها نهایی شده و آنها به طور کامل در سامانه تعریف شده‌اند.

غفوری افزود: حدود ۹۶ کارخانه نیز به دلیل نقصی که در مدارک آنها بوده، هنوز در سامانه تعریف نشده‌اند و ما به آنها فرصت داده‌ایم تا مدارک خود را تکمیل و نهایی کنند؛ بنابراین در صورتی که مدارک این ۹۶ کارخانه تکمیل شود جمعاً ۲۶۶ کارخانه تهیه خوراک دام آماده در سامانه نهایی می‌شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی یک سال گذشته سه میلیون تن نهاده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به کارخانجات تأمین خوراک دام تحویل شده است و اخیراً نیز با پیگیری‌های این وزارت خانه، توزیع نهاده میان کارخانجات توسط بازار گاه در دست انجام است.

غفوری با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که شفافیت ناشی از فعالیت سامانه بازارگاه به نفع‌شان نیست به دنبال تخریب سامانه هستند، گفت: قطعاً سامانه روند رو به رشدی را طی می‌کند و در حال حاضر علاوه بر توزیع نهاده‌های دام و طیور، توزیع نهاده‌های آبزیان نیز به آن اضافه شده و در صورتی که بازارگاه به گمرک و سامانه جامع تجارت وصل شود، اتفاقات بسیار بهتری می‌افتد.

مشکلات موجود در حوزه نهاده‌های دامی، ربطی به بازارگاه ندارد

این مقام مسئول درباره اینکه برخی مرغداران و کارخانجات خوراک آماده می‌گویند که همچنان امکان تخصیص نهاده به کارخانجات در سامانه بازار گاه وجود ندارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید برای تخصیص سهمیه مرغدار به کارخانجات، تنخواه (مجوز) صادر کند و بازار گاه در این زمینه به عنوان یک ابزار عمل می‌کند؛ بنابراین از نظر سیستمی برای این کار هیچ مشکلی نداریم و بحث تنخواه باید تعیین تکلیف شود و در صورتی که همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی تنخواه را صادر کنند، عرضه به کارخانجات توسط بازار گاه انجام می‌شود.

غفوری با اشاره به اینکه سامانه بازار گاه تاکنون ده‌ها بار تغییر ورژن داده و ارتقا یافته است، گفت: این تغییر ورژن ها به منظور تطبیق سامانه با برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی بوده و نشانه توانمندی و پویایی سامانه است؛ ضمن اینکه مباحث مربوط به کمبود توزیع و تناژ کم نهاده، مشکلات ناوگان حمل و نقل و مجوزها و تنخواه‌ها ربطی به سامانه ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا