بین الملل

گاردین: تأثیر منفی تحریم‌های ایران جهانی بوده و باید با تلاش جهانی پایان یابد

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران تاکید کرد که تأثیر منفی این تحریم ها جهانی بوده است و لازم است که کشورهای جهان نیز برای پایان دادن به آنها تلاش کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران تاکید کرد که تأثیر منفی این تحریم ها جهانی بوده است و لازم است که کشورهای جهان نیز برای پایان دادن به آنها تلاش کنند.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

در این مقاله که به قلم علی واعظ، مقام سابق سازمان ملل و مشاور ارشد رئیس گروه بین‌المللی بحران، نوشته شده، آمده است: حدود سه سال است که سرنوشت توافق هسته ای ایران که سال ۲۰۱۵ صورت گرفت به طور خطرناکی نامشخص بوده است.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با این استدلال که سیاست “اجبار اقتصادی” یا “فشار حداکثری” توافقنامه بهتری نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رقم می زند، از این توافق خارج شد. اما تنها چیزی که به دست آورد تهی شدن توافق موجود بود.

اروپا که نقشی اساسی در جلوگیری از سقوط کامل برجام داشته است، اکنون باید از فرصت استفاده کرده و به احیا و حتی تقویت آن کمک کند.

معامله اصلی در برجام واضح بود: محدود کردن و نظارت بر برنامه هسته ای ایران و در مقابل برداشتن تحریم های بین المللی که در طول سالها گسترش یافته بود.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

سیاست گسترده تحریم های ترامپ این منافع مالی را لغو کرد و در نتیجه ایران کم کم محدودیت های هسته ای را که برجام برای آن وضع کرده بود، کنار گذاشت.

با روی کار آمدن دولت بایدن، انگلیس، فرانسه و آلمان (اصطلاحاً E3) ، که همگی از اعضای توافق برجام هستند و همچنین اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ کننده این توافق عمل می کند، در موقعیت خوبی قرار دارند تا به عنوان اولین قدم در جهت تعامل با ایران در موضوعات گسترده تر، برجام را احیا کنند. این امر مستلزم تلاش هماهنگ و چند بعدی است.

تحریم های ایالات متحده علیه ایران ممکن است یک جانبه بوده باشد، اما اثر ناامیدکننده آنها جهانی بود. ارائه شفافیت به شرکت ها و حمایت از تعامل آنها با بازار ایران (تعامل آزادانه و بدون ترس از مجازات) در صورت تخفیف یا لغو تحریم ها گامی اساسی در جهت اطمینان از منافع اقتصادی برای همه طرفها خواهد بود.

سال گذشته، ایران درخواست وام خود را به صندوق بین المللی پول برای کمک به مقابله با بیماری همه گیر کووید_۱۹ ارائه داد. این بیماری به یک بار اضافی برای این کشور که قبلاً دارای اقتصاد نابسامان بوده، تبدیل شده است.

اروپا باید از دولت بایدن بخواهد که از این درخواست پشتیبانی کند و در حالی که واشنگتن آماده می شود تا سیاست تحریم گسترده خود را لغو کند، باید اطمینان حاصل کند که تجارت بشردوستانه با این کشور بلامانع است.

ایالات متحده همچنین می تواند به اروپا برای پیش خرید نفت ایران چراغ سبز نشان دهد. این اقدام به اروپا اجازه می دهد که یک خط اعتباری در اختیار ایران قرار دهد تا برای تجارت بشردوستانه یا سایر خریدهای اساسی مورد استفاده قرار گیرد – ایده ای که امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه در سال ۲۰۱۹ مطرح کرد اما توسط دولت ترامپ با موانعی مواجه شد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا