صنعت، معدن، تجارت

آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا/ ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو پابرجاست

عضو اتاق تهران گفت: برای سال آینده، ۸.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای ضروری و اساسی و دارو پیش‌بینی شده که از این میزان، ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، فعالان اقتصادی در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، طی سی‌امین نشست این کمیسیون که به صورت مجازی برگزار شد، به بررسی ظرفیت‌های تولید و واردات واکسن کرونا به کشور پرداختند.

در این نشست، محمدرضا نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران از جمع‌بندی بررسی ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی برای سال آینده در جلسات اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی خبر داد که بر اساس این تصمیم، مقرر شد تا برای سال آینده نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و تجهیزات پزشکی پابرجا باقی بماند.

ماندگاری ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در سال ۱۴۰۰

به گفته وی در لایحه بودجه سال آینده، ۸.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای ضروری و اساسی و دارو پیش‌بینی شده که از این میزان، ۲.۵ میلیارد دلار برای بخش دارو و تجهیزات پزشکی است و پس از بحث و گفت‌وگوهای صورت گرفته در مجلس، به احتمال فراوان بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری با نرخ ۴,۲۰۰ تومان برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای سال ۱۴۰۰ تصویب خواهد شد.

تولید ۱۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا خرداد ۱۴۰۰

همچنین حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سخنانی، با اشاره به اینکه برنامه کشور برای طرح واکسیناسیون کرونا و تهیه و تأمین این واکسن روی سه حوزه، تولید داخل، خرید از کوواکس و تأمین از شرکت‌های خارج از کوواکس است، افزود: در حوزه تولید داخلی واکسن کرونا در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت و تولیدکننده داخلی فعال شده‌اند.

وی در این زمینه به انستیتیو پاستور اشاره کرد که قرارداد همکاری و مشارکت این گروه داروسازی با کوبا برای انتقال دانش فنی ساخت واکسن کرونا از این کشور به ایران منعقد شده و مرحله سوم این واکسن در ایران صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، تولیدکنندگان دیگری از جمله انستیتیو رازی، شرکت‌هایی از وزارت دفاع، بیمارستان بقیه‌الله، گروه دارویی برکت از ستاد اجرایی فرامین حضرت امام (ره) و چند شرکت دانش‌بنیان مراحل تولید و ساخت واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برآوردها تاکنون نشان می‌دهد که گروه دارویی برکت، انستیتیو پاستور و انستیتیو رازی به تولید انبوه و صنعتی واکسن کرونا در داخل دست پیدا خواهند کرد، افزود: تا اواخر خرداد ماه سال آینده، خط تولید کامل واکسن کرونا با حجم ساخت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دوز در سال در کشور راه‌اندازی شده و شروع به کار خواهد کرد. به گفته وی، تمامی تجهیزات این خط تولید از خارج از کشور خریداری شده‌است.

جمشیدی با تاکید بر اینکه بر خلاف برخی اظهارنظرها، ایران کشور واکسن‌ساز است و در این زمینه نیز تجربیات خوبی در کشور وجود دارد، گفت: واکسن ساخت انستیتیو رازی نیز در مرحله آزمایش انسانی قرار دارد.

واریز ۵۲ میلیون دلار به حساب کوواکس

دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ادامه به کوواکس اشاره کرد که به گفته وی، تا دو هفته پیش، ایران مبلغ ۵۲ میلیون دلار از طریق یک بانک سوئیسی به حساب کوواکس واریز کرده‌است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ شرکت تولیدکننده واکسن کرونا در کوواکس حضور دارند که در میان آنها شرکت‌هایی از آمریکا، انگلیس و سایر کشورها نیز هستند، افزود: در کوواکس، برای تأمین واکسن کرونا دو گزینه اختیاری و اجباری وجود دارد که کشورها می‌توانند بر اساس آن اقدام کنند که ایران گزینه اختیاری را انتخاب کرده‌است.

وی در ادامه با این توضیح که خرید واکسن کرونا از غیر از کوواکس نیز در برنامه‌های کشور قرار دارد، افزود: در حال حاضر چندین پیشنهاد از سوی برخی تولیدکنندگان واکسن کرونا خارج از کوواکس به دست ما رسیده که هنوز تصمیم‌گیری روی آن صورت نگرفته‌است.

بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در تولید واکسن کرونا آماده شود

عبدالحسین روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده این کمیسیون برای شرکت در جلسات کمیته واکسن وزارت بهداشت نیز در این نشست، تحویل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای ایمنی ۵۰ میلیون نفر در کشور را از جمله اولویت‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: به‌رغم هشدارهای قبلی در خصوص ضرورت حمایت کافی و کامل از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان واکسن در کشور، این اتفاق خیلی دیر رخ داد و از این حیث دست‌کم شش ماه عقب‌افتادگی وجود دارد.

وی در همین رابطه، به همکاری ایران با کوبا برای ساخت واکسن کرونا اشاره کرد و یادآور شد که در این زمینه نیز تأخیر صورت گرفت.

روح‌الامینی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس یکی از مصوبات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از صندوق نوآوری و شکوفایی خواسته شده تا سقف اعتبارات این صندوق برای توسعه زیرساخت‌ها و خطوط جدید تولید واکسن کرونا در کشور تا ۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد، افزود: بخش خصوصی باید در زمینه تأمین و تدارک واکسن کرونا از خارج از کشور برای نیاز داخل، فعال شده و کاملاً آماده شود.

وی از کشورهای چین، روسیه، هند، کوبا، برخی از کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان و لهستان و همچنین کشورهای آلمان و سوئیس به عنوان پایگاه‌هایی برای تأمین واکسن کرونا یاد کرد و افزود: بخش خصوصی همچنین باید برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های واحدهای تولیدی ساخت واکسن کرونا در داخل، آماده شود و از این فرصت برای تأمین و صادرات واکسن کرونا ساخت داخل به کشورهای همسایه استفاده کرد.

در همین رابطه، محمدرضا نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از خطوط تولید واکسن در کشور دارای ظرفیت خالی است که می‌توان آن را فعال کرد، افزود: بخش‌خصوصی این آمادگی را دارد تا از محل ارز نیمایی یا ارز حاصل از صادرات، اقدام به واردات واکسن‌های کرونا تأیید شده کند.

خرید واکسن کرونا از شرکت‌های تأیید شده خارجی

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز طی سخنانی، به آمادگی انستیتیو رازی برای تولید واکسن کرونا اشاره کرد و یادآور شد که مراحل اعطای مجوزهای لازم به این تولیدکننده در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر و تاکنون، هیچ‌کدام از شرکت‌های خارجی که اقدام به تولید واکسن کرونا کرده‌اند، مستندات تأییدی خود را ارائه نداده‌اند تا نسبت به بررسی تأمین واکسن از این شرکت‌ها اقدام کنیم.

به گفته وی، شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا از فهرست تأمین واکسن کرونا ایران خارج شده‌اند، هرچند پیش از دستور صادر شده از سوی مقام معظم رهبری برای عدم خرید واکسن کرونا از این دو شرکت، به دلیل شرایط دشوار نگهداری و حمل واکسن‌های فایزر در دمای ۷۰- درجه سانتی‌گراد نیز، امکان واردات آن برای ایران وجود نداشت.

محمدی در عین حال، تصریح کرد که برای تأمین واکسن کرونا ساخت یک شرکت از هند نیز ابتدا باید از دفتر مقام معظم رهبری استعلام لازم گرفته شود، هرچند این شرکت اعلام کرده‌است که واکسن ساخت خود را به ایران تحویل نمی‌دهد و ممکن است مقدار محدودی از آن را طی ماه فوریه (بهمن- اسفند) تحویل دهد.

به گفته وی، به‌رغم آنکه تولید داخل واکسن کرونا و تحویل آن از سوی شرکت‌های سازنده داخلی ممکن است زمان‌بر باشد، واردات این واکسن از خارج از کشور یکی از اولویت‌ها است و هر یک از شرکت‌های سازنده واکسن کرونا به غیر از فایزر و مدرنا، که تاییدیه و مستندات خود را به ایران و وزارت بهداشت ارائه دهند، فرآیند خرید و تأمین آن مورد بررسی و اقدام قرار می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا