امور زیربناییراه و ساختمان

رویدادهای ترانزیتی منطقه، هشدارند نه تهدید

مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت تبدیل مزیت جغرافیایی ترانزیت کشورمان به مزیت رقابتی تاکید کرد و خواستار جدی گرفتن هشدارهای ترانزیتی و رویدادهای منطقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع با اشاره به نگرانی‌های اخیر مردم در شبکه‌های مجازی، به دلیل تلاش کشورهای چین و ترکیه و دیگر همسایگان مبنی بر ایجاد مسیر ترکیبی ترانزیتی موازی با ایران، اظهار کرد: اینکه به تازگی عموم مردم کشورمان به ترانزیت به عنوان یک دغدغه مشخص توجه می‌کنند و آن را پیگیری می نمایند، نشانه بسیار خوبی است و باید از آن استقبال کرد.

وی افزود: جنبه مهم این است که تا به امروز به ترانزیت به عنوان یک موضوع ملی و مزیت ملی نگاه نشده است، به‌طوری که حتی در دوره‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که به واسطه نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، با ترانزیت برخورد درستی نمی‌شد و آن را محدود نیز  می‌کردند.

ترفع با بیان اینکه عمده نگرانی‌هایی که در خصوص ترانزیت مطرح می‌شد، مربوط به نگرانی‌های اقتصادی، امنیتی و قاچاق کالا بودند، افزود: با توجه به چنین پیشینیه‌ای، اکنون که همه نسبت به ترانزیت حساس شدند، من به عنوان یک نفر که نسبت به این موضوع مسئولیت و دغدغه دارد، بسیار خوشحالم.

رویدادهای ترانزیتی منطقه، هشدارند نه تهدید

 مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: صرف‌نظر از استقبال عموم مردم نسبت به موضوع ترانزیت، حال باید دید که چه اتفاقی در ورای مرزهای ایران افتاده است و آیا این اتفاقات که در اطراف کشورمان روی می‌دهد، جنبه تهدید دارند یا خیر؟ من به این اتفاقات هشدار می‌گویم؛ چون این رویدادها با تهدید که معنای ترس را تداعی می‌کنند، فرق دارند.

وی تصریح کرد: ما نباید از این مسیر موازی ترانزیت که برای ایران ایجاد شده بترسیم. این موضوع به ما هشدار می‌دهد که اگر با آن اختیاری که امروزه داریم کاری نکنیم، یعنی منفعل باشیم، به زودی با تهدید جدی مواجه خواهیم شد؛ اما اگر از امکانات‌مان به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم از هشدارهای موجود، بهترین استفاده را ببریم.

 ترفع گفت: ما یک سری مسیر ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داریم که همسایگان ما هم دارند موازی این مسیر ترانزیتی، کارهایی انجام می دهند. بسیاری از این مسیرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند.

مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: به خاطر داشته باشیم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراین ضروری است که ما هم باید به دنبال منافع خودمان باشیم.

وی گفت: اینکه ما کنترل کنیم که در مسیرهای رقیب ما چه اتفاقاتی می افتد، خیلی مهم است؛ اما مهم‌تر این است که ببینیم آن‌ها چه کار می‌کنند تا ما بهترش را انجام دهیم. وضعیت جغرافیایی ما یک مزیت نسبی است، ولی سوال مهم این است که ما چگونه می‌توانیم این مزیت جغرافیایی را تبدیل به مزیت رقابتی کنیم.

چهار فاکتور تاثیرگذار در ترانزیت؛ زمان، هزینه، دسترسی خدمات و امنیت

ترفع عنوان کرد: چهار فاکتور  باعث رقابتی شدن مزیت جغرافیایی می‌شوند. این چهار فاکتور شامل زمان، هزینه، دسترسی خدمات و تسهیلات و امنیت است. ما هر چقدر بتوانیم روی این چهار فاکتور کار کنیم، مزیت جغرافی‌مان برای ترانزیت، به مزیت رقابتی تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: همانطور که ما مختار هستیم که مسیرهای مختلف را امتحان کنیم، بقیه نیز می‌توانند همین کار را بکنند. مسیر چین به ترکیه، هنوز مسیر تجاری نیست و هنوز نمی‌تواند رقابتی باشد.

مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما الان کامیون‌ها و بارهای ترکیه را داریم که از مسیر ایران عبور می‌کنند و اکنون همسایه‌های ما نیز به همین کار مشغولند. به خاطر داشته باشیم که تجارت را دولت‌ها انجام نمی‌دهند. تجارت را فعالان بخش خصوصی انجام می‌دهند و همواره باید به یاد داشته باشیم که بخش‌های خصوصی هم مطابق آن چهار فاکتور انتخاب می‌کنند. هر چقدر آن چهار فاکتور کامل‌تر و با کیفیت‌تر باشند، تجار نیز آن مسیر را انتخاب می‌کنند. بنابراین نباید فریب سیاه نمایی، تبلیغات و مسائل سیاسی را خورد؛ بلکه باید در این شرایط هشدارهای ترانزیتی منطقه جدی گرفته شوند و نسبت به تقویت فاکتورهای یاد شده، اقدامات لازم را انجام داد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا