انرژی

ارائه راهکارهایی برای کاهش آلایندگی موتورخانه‌های ۲۰۰ ساختمان

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با کمک تجهیزات ایران‌ ساخت راهکارهایی را برای بهینه‌سازی مصرف انرژی موتورخانه‌ها ارائه کردند که به گفته آنها مهمترین دستاورد این تحقیقات کاهش مصرف سوخت به میزان حداقل ۱۵ درصد و کاهش گازهای آلاینده به ویژه مونواکسید کربن به میزان ۹۵ درصد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سهیلا خوشنویسان، مدیر مجموعه فناور و آزمایشگاهی این شرکت فناور سنجش گازهای آلاینده موتورخانه‌ها و ارائه راه‌کارهای کاهش این آلایندگی را یکی از فعالیت‌ها برای سلامت محیط زیست دانست و گفت: بخش قابل توجهی از آلاینده‌ها از طریق موتورخانه‌ها در هوا منتشر می‌شود و تنظیم دقیق مشعل و بهینه سازی احتراق مطابق با استانداردها به کاهش این آلایندگی کمک می‌کند. این کار را با کمک دستگاه آنالیز دود انجام می‌دهیم که مهمترین دستاورد این تحقیقات کاهش مصرف سوخت به میزان حداقل ۱۵ درصد و کاهش گازهای آلاینده به ویژه مونواکسید کربن به میزان ۹۵ درصد است.

وی با اشاره به برخورداری از تجهیزات فناور مشعل، دیگ، رادیاتور و گرمکن‌های صنعتی، عنوان کرد: تجهیزات اشتعالی مانند مشعل‌های گازوئیل سوز دمنده‌دار، دیگ‌های مخصوص گرمایش مرکزی و آب گرم مصرفی جزو تجهیزاتی هستند که با اندازه‌گیری و ارائه راهکارهای کاهش میزان آلایندگی‌شان می‌توان انتظار داشت آلودگی هوا کاهش یابد.

همچنین بخوانید

خوشنویسان مشاوره ممیزی فنی انرژی برای آماده سازی جهت دریافت گواهینامه سیستم مدیریت انرژی و افزایش کارایی موتورخانه‌های اداری و مسکونی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از جمله پروژه‌های اجرا شده از سوی این شرکت دانست و ادامه داد: برای اجرای طرح آزمایشی ارتقای کارایی موتورخانه‌های ۲۰۰ ساختمان در شهر تهران با کمک تجهیزات دانش‌بنیان ایران‌ساخت توانستیم محصولات و خدمات خود را در مسیر کاهش آلاینده‌های هوا به کار ببندیم.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، وی ساخت، راه اندازی و نظارت بر ساخت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، استاندارد و محیط زیست را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و یادآور شد: تجهیزات گوناگونی در زمینه سنجش و ارزیابی مشعل، دیگ، گرمکن‌های صنعتی، مشعل‌های تابشی توسط این شرکت راه اندازی شده و به بهره برداری رسیده است. این محصولات توانسته‌ ضمن کاهش خروج ارز از کشور به واسطه مسیر هزینه‌بر و دشوار آزمایش‌ها امکان انجام ارزیابی‌ها برای رسیدن به استانداردهای ملی و بین‌المللی را با خدمات داخل کشور فراهم کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا