اقتصاد کلان

سرمدی: مدیریت بازار بورس مانع ضرر سرمایه‌گذاران جزء شود

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: بعضی از سرمایه گذاران متملک بازار بورس و شرکت‌های دولتی از رانت اطلاعاتی خود سوء استفاده کردند و از بازار بورس سود کافی بردند. قربانیان بازار بورس کسانی بودند که رانت اطلاعاتی نداشتند. یکی از تدبیرها در خصوص بازار بورس، رخت بر بستن رانت اطلاعاتی از این بازار است.

کیومرث سرمدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت بازار بورس گفت: مدت‌ها پیش که مشکلات اقتصادی در جامعه ایران اوج گرفته بود، دولت بر اساس بعضی سیاست‌ها مردم را به سرمایه گذاری در بازار بورس دعوت کرد. حضور مردم و انتقال سرمایه‌هایشان به بازار بورس برای مدتی کوتاه سودآوری داشت و رشد نرخ شاخص‌ها مردم را تحریک کرد تا آنجا که بسیاری از کسانی که توان مالی چندانی نداشتند با فروش حداقل سرمایه‌های خود وارد بازار بورس شدند.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: سیاست‌های غلط بازار سرمایه و عدم برنامه ریزی و نظارت دولت باعث شد که مردم با بی ثباتی و ریزش شاخص‌های بورس مواجه شوند. این وضعیت از قبل قابل پیش بینی بود چرا که کارشناسان اظهار کرده بودند که اگر دولت برنامه‌ای در خصوص حجم اعتبار مالی بازار بورس نداشته باشد، سرمایه‌گذاران بورسی و توده‌های مردم زمین خواهند خورد.

همچنین بخوانید

سرمدی در خصوص کسانی که از طریق بازار سرمایه به سود رسیدند، معتقد است: بعضی از سرمایه گذاران متملک بازار بورس و البته شرکت‌های دولتی از رانت اطلاعاتی خود استفاده یا سوء استفاده کردند و در اوج اقتصادی شاخص‌ها، سرمایه‌هایشان را جا به جا کردند و سود کافی بردند. قربانیان بازار بورس کسانی بودند که رانت اطلاعاتی و تخصص لازم را نداشتند. یکی از تدبیرها در خصوص بازار بورس، رخت بر بستن رانت اطلاعاتی از این بازار است. نهادهای نظارتی باید با کسانی که از رانت اطلاعاتی استفاده کردند، برخورد کند.

وی با اشاره به تجمعات اخیر سرمایه گذاران در مقابل ساختمان سازمان بورس گفت: به نظرم، ورود مجلس و انجام اقداماتی مانند توضیح خواستن از رئیس سازمان بورس و وزیر امور اقتصاد و دارایی، دولت را ملزم خواهد کرد تا برای بازار بورس برنامه ریزی کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در توصیه به سهام داران، اظهار کرد: به نظرم مردم در وهله اول نباید با این ماجرا به صورت هیجانی برخورد کنند. مردم نباید به جوسازی‌ها توجه کنند. امیدواریم که مدیریت بازار بورس به گونه‌ای پیش رود که سرمایه‌گذاران جزء ضرر نکنند.

نماینده همدان در مجلس در پایان با بیان اینکه دولت اگر بخواهد، می‌تواند وضعیت بازار بورس را اصلاح کند، گفت: مردم به شخص دوم مملکت و مقامات ارشد اقتصادی اعتماد کردند. هدف مردم از رجوع به بازار، کسب سود و مولد شدن سرمایه بود. مولد شدن سرمایه یعنی انتقال سرمایه‌ها به سمت تولید، اشتغال و اقتصاد. مدیریت بازار بورس یعنی اینکه سرمایه گذاران بیش از این ضرر نکنند و دوم تجمیع سرمایه بر تولید و اشتغال تأثیرگذار باشد. دولت باید این دو اقدام را عملیاتی کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا