بین الملل

توزیع کُند واکسن کرونا در کشورهای فقیر ۲.۴ تریلیون دلار به اقتصادهای پیشرفته ضرر می‌زند

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد اگر توزیع واکسن در کشورهای فقیر با سرعت کند فعلی پیش برود، ۲.۴ تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته نسبت به قبل از بحران کرونا کم خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، افزایش موارد ابتلا به کرونا و طول کشیدن توزیع واکسن این بیماری باعث شده اقتصاد جهان شروع سخت‌تری در ۲۰۲۱ نسبت به آنچه انتظار می‌رفت داشته باشد.

 آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 در حالی که رشد اقتصاد جهان در حال بهبودی از رکود سال گذشته میلادی است، روند این رشد آهسته تر از حد انتظار خواهد بود. بانک جهانی قبلاً در این ماه پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را ۴ درصد پایین آورده و صندوق بین‌المللی پول در این هفته دورنمای خود را به‌روز می‌کند.

 انتظار می‌رود رکود در ژاپن، منطقه یورو و انگلیس با اعمال محدودیت های بیشتر جهت مهار گسترش کرونا دو برابر شود. دولت جدید جو بایدن به دنبال ۱.۹ تریلیون دلار محرک‌های مالی اضافی است.

 تنها چین توانسته به دنبال مهار زودهنگام این بیماری، رشد اقتصادی سریع را تجربه کند ولی حتی مصرف‌کنندگان در چین هم نگران قرنطینه‌های پکن هستند.

 با وجود تیره‌تر شدن دورنمای اقتصادی با ورود به سال ۲۰۲۱، بازارهای مالی به امید محرک‌های مالی دولت و توزیع سراسری واکسن کرونا رو به رشد هستند. بازار جهانی سهام در هفته گذشته به بالاترین رقم رسید.

 آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در حال توزیع واکسن هستند و این سناریو را به وجود آورده‌اند که بخشی از نقاط جهان به ایمنی می‌رسند و اقتصادهای فقیرتر جا می‌مانند.

 سازمان بهداشت جهانی به کشورهای ثروتمند هشدار داده اگر به تسریع برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه کمک نکنند، اقتصادهای آنها هم آسیب خواهد دید.

 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد اگر توزیع واکسن در کشورهای فقیر با سرعت فعلی پیش برود، ۲.۴ تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته نسبت به قبل از بحران کرونا کم خواهد شد که نتیجه اختلال در تجارت و زنجیره‌های عرضه است.

انتهای پیام/۵۲

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا