اقتصاد کلانتجارت

تجارت خارجی ۵۹ میلیارد دلاری شد/۷۶ درصد صادرات به ۵ کشور

طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، طی ۱۰ ماهه سال‌جاری بالغ بر ۱۲۲ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۵۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که این رقم نسبت به عملکرد ۹ ماهه اول امسال از افزایش قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی میراشرفی -رئیس کل گمرک ایران- گزارش عملکرد ۱۰ ماهه تجارت خارجی ایران را تشریح و اعلام کرد که سیر تجارت ایران در دوران تحریم صعودی است.

سهم صادرات و واردات چقدر است؟

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش،در دوره مورد بررسی حجم تجارت خارجی ایران ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که از این رقم ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار سهم صادرات و ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار سهم واردات بود.

صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۱۷.۷ و ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است، اما در مقایسه با ماه قبل از آن، یعنی آذر ماه افزایش داشته و طبق گفته رئیس کل گمرک ایران پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های بهمن و اسفند سال‌جاری با رشد بیشتری همراه باشد.

 در بخش واردات نیز از نظر وزنی دو درصد و از حیث ارزش ۱۵.۵ درصد کاهش گزارش شده است.

۵ کشور عمده مقاصد صادراتی

 مقاصد صادراتی ایران در ۱۰ ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد دلار و افغانستان با پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بودند.

 این پنج کشور در مجموع ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از ایران کالا وارد کردند که از حیث وزن ۷۳.۵ درصد و از نظر ارزش ۷۶ درصد صادرات را دربرمی‌گیرد.

مبدا واردات ایران کجاست؟

گزارش رئیس کل گمرک ایران نشان می دهد که  کشورهای مبدأ طرف معامله واردات کالا با ایران، به ترتیب  چین با دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۹۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هستند.

این پنج کشور در مجموع ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند که این رقم ۴۹ درصد از وزن و ۷۱.۶ درصد از ارزش کل واردات کشور در ده ماهه سال‌جاری تشکیل می‌دهد.

همچنین  ۶۹ درصد از کل واردات کشور در این مدت را کالاهای اساسی به خود اختصاص داده است که وزن آن بالغ بر ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است.این در حالی است که  از۱۱ آبان ماه تا ۳۰دی ماه سال‌جاری هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار (روزی ۱۰۱ هزار تن) وارد کشور شده است.

در ۱۰ سال‌جاری ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از قلمرو  ایران ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا