امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تهیه طرح مرتعداری برای ۱۵ میلیون هکتار در عرصه های مرتعی کشور

یک مقام مسئول گفت: تا تیرماه سال ۱۴۰۰ برای ۱۵ میلیون هکتار از عرصه های مرتعی ممیزی شده در کشور باید طرح مرتعداری تهیه شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بر اساس تبصره ۱ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و همچنین قانون اصلاح تبصره (۱) ماده (۴۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۱۰) آئین نامه اجرایی مصوبات هیأت وزیران، هرگونه برای بهره برداری از مراتع باید پروانه چرای دام صادر و همچنین به استناد بند ۲۰ این شیوه نامه و تبصره (۱) ماده (۳) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع باید در قالب طرح مرتعداری انجام شود و از این رو مرتع دارانی که پروانه چرای دام دارند، مکلف‌اند حداکثر ظرف مدت دو سال پس از ابلاغ کتبی اداره کل منابع طبیعی به آنها، نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند و در غیر این صورت پروانه چرای دام آنها باطل و بلامعارض می‌شود.

ترحم بهزاد اظهار داشت: در راستای این قوانین، شیوه نامه‌ای به منظور شناسایی بهره برداران ذی صلاح در مراتع تدوین و در مرداد امسال به استان‌های کشور از سوی ریاست سازمان ابلاغ و استان‌ها نیز موظف شدند تا تیرماه سال ۱۴۰۰ در سطح حدود ۱۵ میلیون هکتار از اراضی مرتعی ممیزی شده، طرح مرتعداری تهیه کنند.

وی با بیان این که پروانه چرای دام، مجوز موقت یک ساله بوده، اما طرح‌های مرتعداری سند ۳۰ ساله است که در دفاتر اسناد رسمی بین مدیرکل و مجریان طرح، عقد قرارداد صورت می‌گیرد، گفت: در طرح‌های مرتعداری می‌توان فعالیت‌های متنوعی انجام داد.

بهزاد خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون ۷۷.۶ میلیون هکتار اراضی مرتعی ممیزی شده و از این میزان اراضی برای حدود ۳۵ میلیون هکتار در قالب ۱۴ هزار و ۸۶۰ فقره، طرح مرتعداری تهیه و برای حدود ۳۳ میلیون هکتار نیز ۱۳ هزار و ۸۵۵ فقره طرح مرتعداری تصویب شده است.

وی ادامه داد: از این ۳۳ میلیون هکتار، حدود ۲۰ میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار در قالب ۸۸۳۲ فقره طرح مرتعداری برای اجرا، احاله مدیریت شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که در ۷۷.۶ میلیون هکتار اراضی مرتعی ممیزی شده، ۹۵۱ هزار خانوار بهره بردار داریم، اذعان داشت: این تعداد بهره بردار ۶ برابر ظرفیت مراتع هستند و ظرفیت مراتع ما ۱۶۰ هزار بهره بردار است.

وی افزود: بخشی از این جمعیت مازاد در مراتع با تهیه طرح مرتعداری و از طریق شناسایی افراد فوت شده و کسانی که به شهرها مهاجرت کرده اند، تعدیل می‌شوند.

بهزاد، گفت: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی از اهداف اصلی تهیه طرح‌های مرتعداری است.

به گفته وی با تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری در کشور، اهداف دیگری همچون بهبود و افزایش پوشش گیاهی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره برداران و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مراتعی با تاکید بر حفظ کاربری اراضی مرتعی دنبال می‌شود.

بهزاد، هویت دادن قانونی به بهره برداران، ایجاد حس مالکیت بر مراتع با حضور مرتع داران در دفاتر اسناد رسمی و انعقاد قرارداد ۳۰ ساله، استفاده بهینه و مدیریت بهتر بر عرصه‌های مرتعی، جهت گیری به سمت مدیریت پایدار و زمینه سازی برای مشارکت تشکل‌ها در احیا، اصلاح و توسعه مراتع و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری توسط مرتع داران را از جمله مزیت‌های تهیه و اجرای طرح مرتعداری برشمرد.

وی اظهار داشت: در طرح‌های مرتعداری، برنامه‌هایی با عنوان طرح‌های مرتعداری تلفیقی نیز دیده شده که در راستای ارتقای پوشش گیاهی مراتع، ارتقای معیشت مرتع داران و کاهش واگذاری ظرفیت‌های شناسایی شده در طرح‌های مرتعداری به افراد خارج از طرح هستند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در این راستا در شرح تهیه خدمات جدید به ظرفیت‌های موجود در حیطه وظایف و اختیارات سازمان جنگل‌ها می‌توان به مواردی همچون بهره برداری از گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی، زراعت چوب، احیا و توسعه مراتع مشجر با گونه‌های بومی از قبیل انجیر کوهی، عناب، زرشک، زیتون، نسترن وحشی، علوفه کاری، گردشگری، زنبورداری، پرورش حیات وحش، پرورش ماکیان و آبزی پروری اشاره داشت.

وی در عین حال از مرتع داران خواست نگران اجرای طرح‌های مرتعداری نباشند، زیرا طرح مرتعداری یک سند است در حالی که پروانه چرای دام، تنها یک مجوز است.

بهزاد گفت: در اجرای طرح‌های مرتعداری، تسهیلات بانکی و بذر رایگان در اختیار مرتع داران قرار می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا