امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایرادات سامانه بازارگاه در حال رفع است

یک مقام مسئول گفت: اشکالات سامانه بازارگاه در دست حل است و اگر خساراتی از طریق این سامانه به تولیدکنندگان وارد شود جبران خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روح الله خدارحمی، مدیرعامل بانک عامل حوزه کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه مرغداران و دامداران اظهار می‌کنند که سامانه بازار گاه دارای مشکلات گسترده‌ای است و امکان درج کسری و سرک نهاده‌ها در آن وجود ندارد یا اینکه هنوز امکان تخصیص سهمیه نهاده به کارخانجات تأمین کننده دان آماده وجود ندارد، گفت: ما منکر ایرادات سامانه بازار گاه نیستیم اما طی سال‌های اخیر به ایجاد چنین سامانه‌ای در کشور نیاز پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود لازم است که در زمینه واردات تا توزیع و عرضه این نهاده‌ها و حتی در دوره بعد از آن، یعنی رسیدن کالای تولیدی به دست مصرف کننده نهایی، نظارت و کنترل دقیق وجود داشته باشد که بازار گاه این کار را انجام می‌دهد و در حال حاضر میزان تخلفات به حداقل رسیده است.

خدارحمی با بیان اینکه بازار گاه حدود دو سال قبل با درخواست معاونت صنایع وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد، گفت: این سامانه طیف‌های مختلف از واردکننده، تولیدکننده تا واسطه‌ها را تحت پوشش قرار داده و توانسته شفافیت زیادی در حوزه توزیع نهاده‌های دامی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی کمبود توزیع نهاده در سامانه منجر به بروز مشکلاتی در آن می‌شود، افزود: حتی ممکن است زمان بندی ها دچار مشکل باشد و تبعات ایجاد کند ضمن اینکه در این سامانه تاکنون ده‌ها ورژن جایگزین شده بنابراین مرتب در حال بروز رسانی و ارتقا است بنابراین چنین ایراداتی تا حدودی نیز طبیعی است اما یک تیم در بانک ما روی سامانه کار می‌کنند و اشکالات آن در حال برطرف شدن است.

این مقام مسئول گفت: تلاش می‌کنیم اشکالات سامانه را به زودی برطرف کنیم و تمام خساراتی که طی این مدت به دلیل کارکرد سامانه به تولیدکنندگان وارد شده، جبران می‌شود.

خدارحمی گفت: خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی در سامانه بازار گاه تعریف شده که فعالان صنعت می‌توانند برای تأمین نقدینگی خود طی بازه‌های کوتاه مدت ۲ تا ۳ ماهه از آن استفاده کنند.

وی به این سوال خبرنگار مهر که مشکل تخصیص سهمیه نهاده به کارخانجات تأمین کننده خوراک دان آماده تا کی رفع می‌شود؟، جواب داد: دو روز قبل در وزارت جهاد کشاورزی جلسه‌ای در این مورد داشتیم و با توجه به اینکه این مساله در رسانه‌ها مطرح شده و دستگاه‌های نظارتی نیز پیگیر آن شده بودند، صحبت از دیروز و امروز بود تا کار عملیاتی شود.

مدیر عامل بانک عامل حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود درباره آخرین وضعیت صدور کشاورز کارت و خدمات ارائه شده به کشاورزان از طریق این کارت نیز گفت: تصمیم بر این بود که در مرحله اول طرح کشاورز کارت برخی از نهاده‌ها با تسهیلات خاص به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک پرداخت شود که با گذشت زمان پرداخت تسهیلات از طریق این کارت شامل سایر محصولات غیراستراتژیک مانند پنبه و چغندر نیز شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا فقط کودهای فسفات و پتاسه از طریق کشاورز کارت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت اما اخیراً کود اوره و علف‌کش‌ها نیز به آن اضافه شده است، افزود: ابتدا تصور می‌شد که استقبال کشاورزان از کشاورز کارت بسیار زیاد باشد و همین دلیل تصمیم ما برای ارائه خدمات از طریق این کارت به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک بود اما این استقبال آنچنان که ما تصور می‌کردیم نبود و به همین دلیل می‌توانیم علاوه بر محصولات استراتژیک به سایر محصولات و حتی محصولات باغی نیز از طریق این کارت خدمات ارائه دهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا