صنعت، معدن، تجارت

تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی است

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه تحریم ها علیه ایران یک جانبه و غیرقانونی است، گفت: اراده دو کشور روسیه و ایران برخلاف این تحریم ها بر ادامه همکاری های ثمربخش است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آواز بیک عبدالرزاق اف سفیر قرقیزستان در ایران امروز در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا که با حضور مقامات و فعالان بخش خصوصی و سفرای کشورهای عضو اوراسیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن تهران آغاز شده، اظهار داشت: ۱۴ ماه پیش توافق نامه‌ای بین ایران و اوراسیا اجرایی شد که باید اعتراف کنیم مهمترین دستاورد این توافق نامه همان فرآیند شروع کار بود. البته بروز مشکلاتی همچون شیوع ویروس کرونا باعث شد که حجم مبادلات کاهش یابد. در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته حجم تجارت بین ایران و قرقیزستان نصف شد که البته تراز به نفع ایران است.

وی افزود: با رفع مشکلات مربوط به کرونا امیدواریم که شرایط مرزی و گمرکی و حمل و نقل به حالت عادی برگردد.

سفیر قرقیزستان در ایران تاکید کرد: یکسان سازی استانداردهای گمرکی، فنی، صنعتی و … باید در دستور کار قرار گیرد. مثل سایر مناطق آزاد اقتصادی دنیا باید یک فهرست واحد بازرگانی که آمادگی مبادله را داشته باشد به ثبت برسانیم. از اتاق‌های بازرگانی ایران و قرقیزستان می‌خواهم که این فهرست مشترک را تهیه کنند تا مبادلات تهاتری انجام شود.

استقبال ارمنستان از تهاتر کالا با ایران

در ادامه رودیک یارالیان سفیر ارمنستان در ایران در ادامه این نشست با بیان اینکه منافع متفاوت و همجوار بین ایران و ارمنستان موجب پیوند دو کشور شده است، اظهار داشت: هم اکنون ما شاهد چشم انداز واقع بینانه در امر گسترش تجاری اتحادیه اوراسیا و دستیابی به مناطق آزاد مربوط با ایران هستیم.

وی افزود: اهمیت این موضوع در عقد توافقنامه به وضوح منعکس شده و برای ارمنستان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه بسیار مهم است چرا که ما با ایران مرز زمینی مشترک نیز داریم و باید از این فرصت و ظرفیت‌های ترانزیتی ارمنستان استفاده شود.

یارالیان تصریح کرد: در راستای ایجاد مناطق آزاد برای تجارت آزاد، ارمنستان فهرستی از کالاها را تهیه کرده که در صورت قبول تعرفه ترجیحی روی آنها، می‌توان این کالاها را با ایران تهاتر کرد از جمله این کالاها می‌توان به گوشت، ابزارآلات طلاسازی، نوشیدنی‌های گازدار و … اشاره کرد.

تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی است

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران نیز در این نشست گفت: اگرچه تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا مشکل زا بود اما حجم تبادل کالا بین ایران و روسیه افزایش یافته است؛ هم اکنون نیز نماینده بازرگانی روسیه در این همایش شرکت کرده تا سوالات تجار ایرانی را پاسخ دهد.

وی افزود: تحریم‌ها علیه ایران یک جانبه وغیرقانونی است و تأثیر منفی دارد ولی طبق مذاکرات بین آقای ظریف و آقای لاوروف، وزرای خارجه دو کشور، برخلاف این تحریم‌ها اراده دو کشور بر ادامه همکاری ثمربخش است.

وی تاکید کرد: با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا باید در خصوص تحریم‌ها علیه ایران تجدید نظر شود.

برای تجارت آزاد باید نهادسازی صورت گیرد

در ادامه این نشست سیدجلال الدین علوی مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی چند جانبه و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما از سیستم تهاتر حمایت می‌کنیم، گفت: هر موافقت نامه‌ای نیاز به نهادسازی دارد؛ موافقت نامه بین ایران و اوراسیا نیازمند این نهادسازی است و باید مکانیزم‌هایی را پیش بینی کنیم تا بتوانیم از مباحثی همچون سیستم تهاتر، تسهیلات گمرکی، بانکی و مالی، استاندارد، بازرسی‌های قبل از حمل و… و. استفاده کنیم.

وی افزود: اگرچه ما عضو WTO نیستیم اما برای تعامل با اوراسیا باید مباحثی که در WTO پیش بینی شده را بپذیریم.

علوی تصریح کرد: جذابیت بازار ایران برای اوراسیا مشخص است اما نکته دیگری که وجود دارد این است که ایران می‌تواند دروازه ورود به منطقه اکو، اقیانوس هند و … نیز باشد.

وی تاکید کرد: یکی از نهادسازی‌ها در تجارت آزاد تعریف کریدور تجاری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا