ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دعوت کتابخانه ملی از فناوران برای رفع چالش فهرست‌نویسی تحلیلی با هوش مصنوعی

مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با برگزاری رویداد فناورانه، تیم‌های فناور را به رقابت در چالش مساله فهرست‌نویسی تحلیلی با کمک هوش مصنوعی دعوت کرد و قرار است برای بهترین ایده زمینه برای عقد قرارداد با این سازمان فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رویداد نوآورانه “لیبتک ۲” از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی به منظور پردازش داده و شناسایی موضوع آن، در دو مرحله برگزار می‌شود.

در مرحله اول از تمامی افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها دعوت می‌شود در این رویداد ثبت نام کنند و پس از ثبت نام، دسترسی به داده‌های لازم جهت شرکت در چالش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت و رقابت از همین لحظه آغاز می‌شود.

همچنین بخوانید

این مرکز نوآوری به هر یک از شرکت کنندگان فضای پردازش رایگان ارائه می‌دهد و شرکت کنندگان باید تا تاریخ تعیین شده، مدل خود را ارتقا داده و در روز آزمون ارائه دهند. آزمون دقت سنجی مدل در تاریخ ۱۲ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

در مرحله دوم پس از بررسی مدل‌های آموزش داده شده، ۵ شرکت کننده برتر انتخاب می‌شوند و از این ۵ تیم به منظور ارائه حضوری مدل خود دعوت به عمل می‌آید و در نهایت، پس از داوری و بررسی نهایی تیم‌های برتر معرفی خواهند شد. برای تیم‌های برتر علاوه بر اعطای جایزه نقدی معادل ۵۰ میلیون تومان، امکان عقد قرارداد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر گرفته شده است.

دکتر مظفر پاسدارشیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت برگزاری این رویداد فناورانه، توضیح داد: کتابخانه ملی برای هر کتاب فهرستی مشتمل بر “اطلاعات توصیفی” (شامل نام کتاب، نویسنده، ناشر) و “اطلاعات تحلیلی” (به موضوع متن کتاب و رده بندی کتاب اشاره می‌کند) کتاب تهیه می‌کند و وقتی پژوهشگر اقدام به جستجوی کتابی می‌کند سامانه متصل به موتور جستجو در میان اطلاعات فهرست، کتاب‌های مورد نظر آنها را جستجو می‌کند و نتایج را ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس هر چه این فهرست کامل‌تر و دقیق‌تر و صحیح‌تر باشد، نتایج جستجو بهتر خواهد بود، اظهار کرد: فهرست تحلیلی به پژوهشگر در دستیابی به منبع و بازیابی اطلاعات کمک می‌کند، ضمن آنکه اطلاعاتی در زمینه رده بندی به کاربران ارائه می‌دهد و بر اساس آن تعیین خواهد کرد که کتاب به چه قفسه موضوعی‌ اضافه شود تا مراجعین حضوری به کتابخانه‌ها آن را بیابند. علاوه بر آن موضوعات به موتور جستجو کمک می‌کند مطابق موضوع مورد نیاز پژوهشگر نتایج را ارائه دهند و دسترسی به منبع مورد نظر تسهیل و تدقیق شود.

پاسدارشیرازی با بیان اینکه کتابخانه ملی پیشتر نیز از فناوری‌ها برای فهرست‌نویسی توصیفی کتاب‌ها بهره برده است، خاطر نشان کرد: سال گذشته از سامانه‌ای رونمایی کردیم که به صورت خودکار فهرست مقالات را استخراج می‌کرد و در راستای توسعه این سامانه، قابلیت جدیدی به آن اضافه شد که به کمک یادگیری عمیق، فراداده‌ توصیفی پایان نامه‌ها و کتاب‌ها را استخراج می‌کند که امیدواریم در یک ماه آینده رونمایی شود.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فهرست‌نویسی تحلیلی را از چالش‌های این سازمان عنوان و اضافه کرد: نیاز ما این است که هرچه دقیق‌تر سامانه بتواند به کمک هوش مصنوعی برچسب و تگ‌های موضوعی را پیشنهاد دهد و همکار فهرست نویس از بین تگ‌های موضوعی‌ که سامانه استخراج و پیشنهاد داده است، انتخاب کند و رده‌بندی بر اساس استانداردهای کنگره صورت پذیرد.

پاسدارشیرازی از برگزاری  رویداد “لیبتک ۲ ” با هدف جذب نوآوری در این سازمان خبر داد و از کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای شرکت در این چالش دعوت کرد.

وی در این باره توضیح داد: ما از کسانی  که در حوزه‌ پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) فعالیت دارند، دعوت می‌کنیم تا در یک رقابت و همکاری سازنده، به حل چالش سازمان کمک کنند. مجموعه داده‌های آموزشی که ما آماده کرده‌ایم، در اختیار شرکت‌کنندگان در چالش قرار خواهد گرفت و آنها می‌توانند بر اساس آن، سامانه‌های خود را آموزش دهند و در پایان به کمک یک سامانه دقت‌سنجی، سامانه‌های عرضه شده از سوی تیم‌های شرکت کننده بر اساس دقت، رتبه‌بندی خواهند شد.

به گفته وی از ۵ تیم برتر این رویداد برای ارائه در مقابل هیات داوران دعوت به عمل می‌آید و در نهایت به برترین تیم‌ها جوایزی اعطا خواهد شد.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فرآیند این جشنواره را در اصل یک روش شایسته‌سالارانه و عادلانه برای انتخاب یک گروه و عقد قرارداد توصیف کرد و گفت: چ به طور کلی، سعی ما بر این است که به بهترین و شفاف‌ترین شیوه ممکن، برای رفع چالش‌هایمان از فناوری استفاده کنیم و در این رویداد، برای تقدیر از شرکت‌کننده برتر، ۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی و امکان عقد قرارداد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا