صنعت، معدن، تجارت

جذب ۴۲ سرباز در قالب طرح سرباز تاپ در بنگاه‌­های تولیدی و تجاری

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اعلام کرد: از آبان ماه امسال تاکنون ۴۲ سرباز در قالب طرح سرباز تاپ به عنوان امریه در بنگاه ­های تولیدی و تجاری بزرگ مشغول به فعالیت شده­ اند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، برات قبادیان اظهار داشت: از آبان ماه امسال تاکنون ۴۲ سرباز در قالب طرح سرباز تاپ به عنوان امریه در بنگاه‌های تولیدی و تجاری بزرگ مشغول به فعالیت شده اند. ۲ نفر از افراد اعزام شده دانش آموخته مقطع دکتری و مابقی کارشناسی ارشد و در رشته‌ های تحصیلی مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی معدن و … بوده اند که پس از طی مراحل لازم به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی و به عنوان امریه در بنگاه‌های تولیدی و تجاری بزرگ مشغول به فعالیت شده اند.

وی در این خصوص تصریح کرد: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می‌شود.

اجرایی شدن طرح تاپ در سه بخش

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اضافه کرد: این طرح در سه بخش برای برای دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان‌نامه‌های خود را به‌صورت مسأله‌محور انجام دهند و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی، انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، اجرا می‌شود.

قبادیان ادامه داد: از جمله ویژگی‌های مهم این طرح ایجاد ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه، کاربردی کردن پروژه‌های دانشگاهی دانشجویان و اساتید و استفاده از توانمندی‌های بالقوه دانش آموختگان نخبه و ممتاز در واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری که پیشانی توسعه و پیشرفت بنگاه‌ها محسوب می‌شوند، است.

وی گفت: حضور و فعالیت دانشجویان، اساتید و سربازان در بنگاه‌های صنعتی معدنی منجر به کسب تجربیات عملیاتی و مهارت‌های لازم برای آن‌ها می‌شود.

اعلام ۳۶۰۰ نیاز پژوهشی توسط بیش از ۱۳ هزار بنگاه صنعتی و معدنی در سامانه تاپ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبال بنگاه‌های تولیدی و تجاری، دانشجویان، اساتید و دانش آموختگان ممتاز دانشگاه‌های برتر کشور از این طرح، گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۳۱۹ بنگاه صنعتی و معدنی در سراسر کشور بیش از ۳۶۰۰ نیاز پژوهشی خود را در سامانه تاپ به نشانی WWW.IRANETOP.IR ثبت کرده و ۵۷۰ دانشجو و ۶۹۴ استاد جهت رفع نیازهای ثبت شده در سامانه مذکور اعلام آمادگی کردند.

قبادیان اضافه کرد: با توجه به تحلیل‌های انجام شده بیشترین نیازهای ثبت شده مربوط به رشته های مکانیک، مدیریت، معدن، برق و متالورژی بوده و همچنین بنگاه ‌های استان‌های اصفهان، البرز و خوزستان بیشترین سهم را در ثبت نیازها دارا بودند. در نهایت تاکنون چهار قرارداد در قالب پروژه تحقیقاتی بین استادان و دانشجویان و بنگاه‌های صنعتی و معدنی در استان‌های مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری در حوزه ‌های صنایع شیمیایی و غذایی منعقد شده است.

ثبت نام ۴۹۱ دانش آموخته تحصیلات تکمیلی به عنوان متقاضی در طرح سرباز تاپ

وی گفت: همچنین در بخش سرباز بیش از ۱۰۰۰ موقعیت در واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های داوطلب برای جذب سرباز امریه تاپ معرفی و ۴۹۱ دانش آموخته تحصیلات تکمیلی به عنوان متقاضی در سامانه مذکور ثبت‌نام نموده اند که از این میان نزدیک به ۱۴۰ مورد پرونده تکمیل و جهت انجام ارزیابی و تعریف پروژه در واحدهای تحقیق و توسعه متناسب با تخصص دانش آموختگان، در دبیرخانه ستادی طرح تاپ مورد بررسی قرار گرفته ‌است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا