ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پایش اراضی و محصولات کشاورزی با ماهواره

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موفقیت یکی از شرکت‌های فناوری در زمینه پایش اراضی و محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خبر داد و گفت: با استفاده از این سامانه علاوه بر مدیریت اراضی کشاورزی داده‌هایی در زمینه میزان پوشش گیاهی، تراکم، سلامت و رطوبت ارائه می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، منوچهر منطقی گفت: ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس ماموریت خود مبنی بر حمایت از محصولات دانش‌بنیان، در تلاش است تا توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و ژئوماتیک را سرعت دهد، بر همین اساس نیز از تولید محصولی در حوزه ژئوماتیک حمایت کرده است.

وی با اشاره به طراحی و ساخت سامانه پایش هوشمندان اراضی کشاورزی و محصولات کشاورزی، افزود: این محصول فناورانه در پایش هوشمند زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد. این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور با کمک دانش کشاورزی، راه‌کارهایی برای مدیریت، افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ارائه می‌کند.

همچنین بخوانید

منطقی با بیان اینکه این محصول با حمایت گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فضاپایه طراحی شده و توسعه یافته است، خاطر نشان کرد: با وجود این سامانه کشاورزان می‌توانند فعالیت‌های کلیدی انجام شده در مزرعه خود را در سامانه مذکور ثبت و تمامی اطلاعات را در طول فصل زراعی ذخیره کنند. این سامانه به کشاورزان امکان تجزیه و تحلیل تاریخچه زمین و اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی دقیق‌تر متناسب با گذشته زمین خود را می‌دهد.

یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک این ستاد تحقیق و توسعه در زمینه کاربرد فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان‌داده در حوزه کشاورزی را از دیگر فعالیت‌های این شرکت نام برد و گفت: محصول فناورانه این شرکت سامانه نرم‌افزاری دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای برای کاربردهای کشاورزی و ارائه خدمات مکان‌محور نظارتی و مدیریتی در زمینه‌های محیط زیست، جنگلداری و منابع طبیعی است.

به گفته وی در این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به صورت هفتگی تغییرات خصوصیات ویژه مزرعه از جمله میزان پوشش گیاهی، تراکم، سلامت و رطوبت اندازه‌گیری می‌شود.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، وی ادامه داد: این سامانه قابلیت پایش زمین‌های کشاورزی بالای یک هکتار را دارد و برای کشاورزان خرده مالک، مزرعه داران عمده، شرکت‌های کشت و صنعت، شرکت‌های ارائه دهنده نهاده‌ها و خدمات کشاورزی و سایر نهادهای خصوصی و دولتی قابل استفاده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا