ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پرداخت ۸هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: این بانک در ۹ ماهه ۱۳۹۹ بیش از ۸هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی صالح آبادی در نشستی خبری به مناسبت دهه فجر با خبرنگاران که به صورت وبینار برگزار شد، با بیان اینکه بانک توسعه صادرات وظیفه اصلی خود را حمایت از صادرات کالا و خدمات کشور قرار داده، تصریح کرد: بانک توسعه صادرات ایران، برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگانی که رتبه اعتباری خوبی دارند، معوقات بانکی ندارند و چک برگشتی ندارند، با هیچ گونه محدودیت منابع مالی چه ریالی و چه ارزی مواجه نیست.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی این بانک حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی است، اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به شرایط کشور، توسعه صادرات غیرنفتی از اهمیت ویژه‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده و علیرغم تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده‌اند، ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات غیرنفتی تامین شده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه این بانک بیش از هر زمان دیگری خود را متعهد به توسعه صادرات غیرنفتی می‌داند، افزود: صادرکنندگان از بانک انتظار دارند تسهیلات ارزی و ریالی و خدمات مالی و غیرمالی در اختیارشان قرار دهد و ما با ۳۸ شعبه در سراسر کشور تلاش می کنیم ارتباط منظمی را با بیشتر صادرکنندگان داشته باشیم.

همچنین بخوانید

وی افزود: بانک توسعه صادرات منابع قابل توجهی از صندوق توسعه ملی را برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و صادرات محور جذب و پرداخت کرده است و با تمام امکانات موجود، آماده است که بتواند در حوزه نقل و انتقال و تامین مالی صادرات از فعالان تجاری حمایت کند.

۱۰۰ درصد صادرکنندگان ممتاز مشتری بانک توسعه صادرات هستند

صالح آبادی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد صادرکنندگان دارای رتبه ممتاز کشوری در سال ۹۹ مشتری اگزیم بانک ایران هستند، گفت: ۹۱ درصد صادر کنندگان نمونه ملی نیز مشتری بانک توسعه صادرات هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد:بانک توسعه صادرات ایران توانسته است با پایش ایفای تعهدات مشتریان خود، کمترین عدم رفع تعهد ارزی را بین بانک ها به خود اختصاص دهد.

اتصال مکانیزه بازار پول و سرمایه 

صالح آبادی در بخش دیگری از این نشست خبری از اتصال مکانیزه بازار پول و سرمایه بر بستر بانکداری باز با ۴۳هزار تراکنش بانکی در این بانک خبر داد و گفت: ارزش ریالی این تراکنش‌ها بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.
وی همچنین گفت: در اگزیم بانک ایران به ۱۱۰ مشتری در قالب بانکداری شرکتی، خدمات ارائه می‌کنیم.
مدیرعامل اگزیم بانک اظهار داشت: یکی از موضوعات محوری ما توجه به بانکداری باز با توجه به شرایط کرونایی در کشور است زیرا این امکان را فراهم می‌کند تا مشتریان بدون نیاز به حضور در شعبه، تمامی خدمات بانکی را از دفتر کار خود دریافت نمایند.
صالح‌آبادی با بیان اینکه، ما بانکداری باز را با صندوق‌های سرمایه گذاری که طیف وسیعی از مشتریان را در برمی‌گیرند، شروع کردیم؛ گفت: یکی از صندوق های وابسته به بانک به نام “صندوق اندوخته توسعه صادرات آرمانی” که ۴۳ هزار مشتری دارد بر بستر بانکداری باز فعالیت خود را دنبال می کند.
این مقام مسئول اعلام کرد: از ابتدای سال آینده این خدمت را برای تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و تمام شرکت‌های حقوقی که مشتری بانک هستند، تعمیم خواهیم داد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت: در سال جاری و با تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات ایران، ظرفیت تولید شمش فولاد کشور ۱.۲ میلیون تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: فاز دوم طرح شرکت فولاد جنوب کاوه کیش با تامین مالی ۱۳۴ میلیون یورویی بانک توسعه صادرات ایران راه‌اندازی شده است.

پرداخت ۸۳.۳۵۵ میلیارد ریال تسهیلات در ۹ ماهه ۹۹

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد که این بانک تا پایان آذرماه سال‌جاری مبلغ ۸۳.۳۵۵ میلیارد ریال تسهیلات به مشتریان پرداخت کرده که ۴۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بیشترین تسهیلات در قالب سرمایه در گردش ریالی و عمدتا در بخش‌های «صنعت و معدن» و «شیمیایی» پرداخت‌شده، افزود: از رقم کل تسهیلات پرداختی حدود ۲هزار میلیارد تومان یا ۲۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌ها تخصیص پیدا کرده و ۶۳ هزار میلیارد ریال نیز در بخش سرمایه در گردش پرداخت شده است.
صالح آبادی گفت: تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان تا پایان آذر ماه سال‌جاری مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۳۹۸، با ۱۲۰ میلیارد تومان، از رشد ۲۴ درصدی برخوردار بوده است. نرخ این تسهیلات نیز ۱۲ درصد و یارانه‌ای است.
مدیرعامل اگزیم بانک ایران ادامه داد: تسهیلات اعطایی به شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا پایان آذر ماه سال‌جاری مبلغ ۷۴۲ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رقمی معادل ۵۲۸ میلیارد تومان، از رشد ۴۱درصدی برخوردار است.
وی تصریح کرد: برنامه داریم که حجم تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات تا پایان سال به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و برای سال آینده نیز رقم تسهیلات پرداختی بانک با ۲۰ درصد افزایش به ۱۲هزار میلیارد تومان برسد.
صالح‌آبادی یکی از طرح‌های تامین مالی شده توسط این بانک را فاز اول پتروشیمی بوشهر عنوان کرد و گفت: این طرح که توسط رییس جمهور به بهره‌برداری رسید، با سرمایه ای بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار تامین مالی شده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌هایی که تامین مالی آن توسط بانک انجام شد، پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه بود که با ۶۵ میلیون دلار در منطقه عسلویه به بهره‌برداری رسید.

مبادله ۹۵۰ میلیون دلار حواله‌های ارزی

صالح‌آبادی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه این بانک و صرافی توسعه صادرات امکان صدور حواله از هر نقطه به نقطه دیگری را دارند، تصریح کرد: زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا در کشورهای مختلف و از طریق کانال‌های طراحی شده، به ویژه در کشورهایی که مبادلات تجاری بالایی با آنها داریم مانند عراق و ترکیه، به مشتریان و صادرکنندگان خدمات ارائه دهیم.
وی از آمادگی این بانک و صرافی آن برای خرید ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در سامانه‌های نیما و سنا خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه حجم حواله‌ جات ارزی بانک و صرافی توسعه صادرات به ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است. هرچند این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۱.۱ میلیارد دلار بود اما بخشی از این موضوع ناشی از کاهش صادرات بوده است.
مدیرعامل اگزیم بانک ایران اعلام کرد: حجم اعتبارات اسنادی و بروات وارداتی در ۱۰ ماهه امسال معادل ۳۵۰ میلیون دلار بوده که ۱۰ میلیون دلار از مدت زمان مشابه سال قبل بیشتر است.
وی ادامه داد: طی این مدت اعتبارات اسنادی و بروات صادراتی بانک توسعه صادرات هم ۶۴ میلیون دلار بوده که از رقم ۵۶ میلیون دلار برای کل سال قبل، بیشتر است. یکی از وظایف و اهداف ما که به طور جدی آن را پیگیری می‌کنیم، ارائه خدمات حواله‌جات ارزی و نقل و انتقال ارز مشتریان است.

رفع تعهد ارزی ۹۸ درصدی برای واردات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: ما جزو بانک‌هایی هستیم که کمترین میزان عدم رفع تعهد ارزی برای واردات را داشته اند و این رقم در حال حاضر کمتر از ۲ درصد بوده است.
صالح آبادی افزود: تمامی شعب بانک توسعه صادرات آمادگی دارند تا به مشتریان و صادرکنندگان در زمینه رفع تعهد ارزی برای ارز حاصل از صادرات خدمات ارائه دهند.

اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته‌ایم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد که عملکرد این بانک از نظر ارزی و ریالی نشان می‌دهد که این بانک جزو منضبط‌ ترین بانک‌های کشور بوده و هیچ‌گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته است.
وی با بیان اینکه از نظر نقدینگی بانک توسعه صادرات وضعیت متعادل و مطلوبی دارد، گفت: انضباط مالی خوبی بر بانک حاکم است و ما آمادگی داریم به تمام صادرکنندگانی که حایز شرایط بوده و رتبه اعتباری مناسب داشته و معوقات و چک برگشتی نداشته باشند، تسهیلات ریالی و ارزی پرداخت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: که این بانک خانه امن صادرکنندگان کشور است و برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور تلاش می‌کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص افزایش سرمایه این بانک گفت: ما افزایش سرمایه جدیدی نداشتیم ولی ضرورت‌ دارد تا این موضوع اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه این بانک تنها دارای ۳۸ شعبه است، گفت: نرخ سود تسهیلاتی ما برای صادرکنندگان ۱۸ درصد است و اگر فردی از صندوق ضمانت صادرات، ضمانت نامه داشته باشد، این نرخ به ۱۶ درصد کاهش پیدا می‌کند. البته سود تسهیلاتی ما برای پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی ۱۱ درصد است.
صالح‌آبادی توضیح داد: از آنجایی که ما نمی‌توانیم جذب سپرده داشته باشیم، یکی از منابع مهم ما برای افزایش کفایت سرمایه و افزایش حجم تسهیلات، افزایش سرمایه است. تقاضای ما این بوده که این افزایش سرمایه برای بانک انجام شود.
مدیرعامل اگزیم بانک ایران تصریح کرد: یکی از منابعی که می‌توان از آن برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات استفاده کرد، منابع صندوق توسعه ملی است که برداشت از آن نیاز به کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب دارد؛ تقاضای ما این است که منابع صندوق نزد بانک تبدیل به سرمایه بانک توسعه صادرات شود تا از این طریق کفایت سرمایه بانک نیز افزایش یافته و امیدواریم مجوزهای لازم در این خصوص به ما داده شود.

آمادگی عرضه اولیه بانک ایران و ونزوئلا در بورس را داریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره عرضه اولیه بانک مشترک ایران و ونزوئلا در بورس نیز گفت: ما علاقه مند بودیم که امسال سهام بانک ایران و ونزوئلا را در بازار سرمایه عرضه کنیم ولی به دلیل شرایط خاص حاکم بر بازار در ماه‌های اخیر عرضه‌های اولیه محدود شده‌اند.
وی افزود: عرضه اولیه این بانک بسته به شرایط بازار دارد ولی ما آمادگی این کار را بعد از کسب مجوز از نهادهای بازار سرمایه داریم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت بانک از واحدهای آسیب دیده از کروناه گفت: بانک در قالب وظایف خود همکاری های لازم را با واحدهای اسیب دیده انجام می دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا