اقتصاد کلان

طرح «توقف در برابر توقف» دولت بایدن: کاهش تحریم ها در مقابل محدودیت بر بخش هایی از برنامه اتمی ایران / پس از این گام، تهران و واشنگتن مذاکره برای هماهنگی جهت بازگشت به برجام را کلید می زنند

لارا روزن، خبرنگار آمریکایی خبر داد:

لارا روزن خبرنگار برجسته آمریکایی در خبرنامه ی شخصی خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: دولت بایدن در حال رایزنی با متحدان خود و اعضای کنگره بر سر ایران است. آنها در حال حاضر در حال بررسی طرح توقف در برابر توقف به عنوان گامی موقت پیش از مذاکره برای بازگشت به برجام و سپس تلاش برای گفتگو برای مذاکره در راستایی دستیابی به توافقی طولانی تر و جامع تر هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: یکی از مقامات سابق دولت اوباما که با روند رایزنی‌های فعلی برای بازگشت به برجام آشنا است، گفت: آنها هنوز در حال بررسی پیرامون گزینه‌ها و اینکه چقدر سریع می‌توانند همه کارها را انجام دهند، هستند.

انتظار می‌رفت موضوع ایران دستور کار اصلی بحث در جلسه کمیته اصلی شورای امنیت ملی و همچنین تماس وزیر خارجه آنتونی بلینکن با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان باشد.

این مقام سابق با اشاره به مخفف نام رسمی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران یعنی برجام، ادامه داد: من هنوز فکر می‌کنم که هدف اصلی بازگشت به برجام است. پرسش اینجاست که آیا قدمی در این راه برداشته شده است؟ وی همچنین اضافه کرد که دولت بایدن انعطاف پذیر است و هنوز خودش را درگیر رویکرد خاصی در قبال ایران نکرده است.

همچنین بخوانید

دولت بایدن با احتیاط درمورد ایران صحبت می‌کند و اخیرا هم تأکید کرده که در حال رایزنی با متحدان، شرکا و کنگره است، این که چرا دولت نسبت به مشورت با کنگره حساس است بدین خاطر است که بایستی برای گزینه‌های خود در دولت از کنگره رای اعتماد بگیرد.

استدلال پشت طرح توقف در برابر توقف این است که می توان تا زمان بحث و مذاکره برای رسیدن به یک زمان بندی برای بازگشت هر دو طرف به تعهدات، خرید زمان است.

ایران در ماه‌های اخیر در اعتراض به تحریم‌های اعمالی توسط دونالد ترامپ و خروج وی از برجام در سال ۲۰۱۸ تصمیم به غنی سازی ۲۰ درصدی در تأسیسات زیرزمینی فردو گرفت. مطابق با قانون جدید مجلس ایران، این کشور گفته است که اگر تا ۲۱ فوریه پیشرفتی در زمینه کاهش تحریم‌ها مشاهده نکند، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای را متوقف می‌کند.

یکی دیگر از افراد آشنا به روند مذاکرات با ایران معتقد است که هدف دولت بایدن هنوز هم بازگشت و انطباق کامل به برجام است، و تا زمانیکه محدودیت های گنجانده شده در برجام دوباره احیا شود، دنبال این نیستند که برجام دو را کلید بزنند. در همین حال، به دلیل شرایط دشوار کنونی، آنها دنبال یک نوع توقف در تحریم ها و کاهش آنها در صورت توقف برخی از جنبه‌های مساله دار برنامه هسته‌ای ایران  هستند. سپس، در نتیجه ی فرصت و زمانی که بوجود می آید، دو طرف می توانند درمورد گام هایی برای تنظیم و هماهنگی بازگشت به برجام  گفتگو کنند.

مشخص نیست که ایران چنین پیشنهادی را قبول کند یا خیر، اما دولت بایدن معتقد است اگر این اقدام را به عنوان بخشی از یک دستور کار مشترک و متحد، با ۱ + ۵ انجام دهد، در این صورت شانس بیشتری برای رسیدن به توافق دارد. آمریکا قصد دارد این ماموریت را با همراهی چهار عضور دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان که در مورد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران مذاکره کرد یا حداقل همراه با تروئیکای اروپایی(E3) یعنی  انگلیس، فرانسه و آلمان به سرانجام برساند.

در عین حال برخی از کارشناسان کنترل تسلیحات تعجب کردند که چرا دولت به جای تلاش برای بازگشت همزمان به برجام، وقت خود را جهت پیگیری اقداماتی موقت تلف می‌کند.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل اسلحه گفت که اگر جو بایدن بخواهد ایران به برجام متعهد شود، زمان برای او بسیار مهم خواهد بود چرا که ایرانی‌ها مصمم هستند تا در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام گام‌های بعدی را نیز محکم بردارند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا