انرژی

امضای قرارداد ۸۵ پروژه تاسیسات آب شیرین‌کن با بخش خصوصی

عکس آرشیوی
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر، قراردادهای ۸۵ پروژه تاسیسات آب شیرین کن شامل ۲۴ پروژه در حال ساخت و ۶۱ پروژه در حال بهره‌برداری با ظرفیت ۱۷۷ میلیون متر مکعب در سال با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (در زمان عقد قرارداد) با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منعقد شده است. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده‌خامسی امروز در کنفرانس سه روزه  بین المللی نمک‌زدایی و تصفیه آب اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد قراردادهای منعقد شده در استان‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستند که نشان‌دهنده فرصت‌های توسعه نمک‌زدایی در این منطقه است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید، ۵۴ واحد از کل ۸۵ واحد آب‌شیرین‌کن ذکر شده، در دست احداث و بهره برداری است که نشان‌دهنده توجه دولت دوازدهم به توسعه ظرفیت‌های استحصال و نمک‌زدایی آب دریاست.
وی اضافه کرد: در دولت دوازدهم، موافقت اولیه تخصیص برداشت و نمک‌زدایی از آب دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مجموعاً به میزان ۲۸۰ میلیون مترمکعب صادر شد و انتخاب کنسرسیوم سرمایه‌گذار متشکل از شرکت‌های بخش خصوصی برای مطالعات و اجرای طرح نیز انجام شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از پروژه‌های بزرگ نمک‌زدایی کشور، طرحی است که به منظور تامین نیازهای معدن گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو در استان‌های یزد و کرمان و برخی از صنایع در استان یزد و همچنین تامین نیازهای شرب استان هرمزگان و نقاط جمعیتی مسیر انتقال در استان کرمان، در دست اجرا است. 
وی با بیان اینکه مجوز تخصیص آب برای برداشت از خلیج فارس و نمک‌زدایی این طرح به میزان ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال توسط وزارت نیرو صادر شده، عنوان کرد: این طرح جهت رسیدن به اهداف کامل خود، دارای سه فاز اجرایی است که فاز اول آن اخیراً با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. این طرح با مساعدت‌های دولت در تأمین وام ۲۸۰ میلیون یورویی و تأمین مالی از طریق بانکهای داخلی تاکنون فقط فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و افتتاح فازهای بعدی نیز در صورت فعال شدن و تأمین منابع مالی کافی، تا سال ۱۴۰۱ به طول خواهد انجامید.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: به طور خلاصه، اقداماتی برای شروع و اجرایی شدن فرآیند انتقال آب دریا برای مصارف صنعت به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، هرمزگان و یزد درچارچوب موافقت‌های اولیه تخصیص آب صادره برای شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌های ذی‌ربط، در حال انجام بوده و غالباً سرمایه‌گذاران آنها نیز تعیین شده‌اند.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، از طرفی مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری، انجام چنین اقداماتی توسط این دولت، ریل گذاری برای اقدامات و فعالیت‌های آینده محسوب شده و امید می‌رود آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها نیز در همین دولت صورت گیرد.

برخورداری از ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی در کشور

همچنین بخوانید

به گفته وی کشور ایران با در اختیار داشتن ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب کشور از فرصت‌های بی‌نظیری برای بهره‌مندی از آب دریا برخوردار است.
وی افزود: این ظرفیت خدادادی، مورد توجه وزارت نیرو بوده و هست ولی سعی شده برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از آن با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد. 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: پیامدهای زیست محیطی برداشت آب از دریا و دفع پساب‌های تغلیظ شده در زیست بوم‌های آبی نزدیک ساحل می‌تواند بسیار شدید باشد و منجر به تخریب زیستگاه‌ها و آسیب به حیات آبزیان شود. بنابراین لازم است که در صدور مجوز برداشت آب دریا و راه اندازی واحدهای نمک‌زدایی، ملاحظات زیست محیطی به دقت رعایت شود.
وی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب در ادامه یادآور شد: مطابق با ماده ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، تخصیص آب منحصراً با وزارت نیرو بوده و وزارت نیرو از دولت قبل اقدامات جدی در خصوص شناسایی فرصت‌های تخصیص آب دریا را آغاز کرده است. 
تقی‌زاده‌خامسی خاطرنشان کرد: در این راستا مطالعات جامعی در مورد نیاز سنجی به استحصال آب دریا و نمک زدایی با توجه به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه بخش صنعت با مشارکت وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت. در نتیجه این مطالعات، نیاز آبی ۹۰۰ میلیون متر مکعبی بخش صنعت در ۱۷ استان شناسایی شد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا