اقتصاد کلان

زمینه مناسبت اوراسیا برای تقویت صادارت کشور

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: امنیت در کنار اقتصاد، کشور را به توسعه و پیشرفت می‌رساند.

محمدقاسمی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد اظهار داشت: در سی سال اخیر سه تحول مهم در تجارت بین‌الملل رخ‌ داده و به نظر می‌رسد کشور ایران در این سه عرصه کمرنگ حضور داشته است.

وی عنوان کرد: اقتصاد نیاز به مدیریت دارد و کشور باید مسیری را برای برون‌رفت پیدا کند، هنوز مهم‌ترین فرصت طلایی برای گسترش منطقه اوراسیا است. باید از شرایط ایجاد شده در بازار اوراسیا و موقعیتی که برای تعرفه‌های ترجیحی در این رابطه فراهم‌ شده است‌ به بهترین شکل استفاده کنیم.

همچنین بخوانید

وی گفت: اخیراً قرارداد اقتصادی با اوراسیا بسته ‌شده که فرصتی برای چانه‌زنی‌های صادراتی فراهم می‌کند، این توافق نقد و بررسی‌ شده و به‌زودی اجرایی می‌شود. در این قرارداد سبزی جات و میوه و صنایع غذایی و ماهی و میگو و گل هدف‌گذاری شده است، در این‌ باره باید ایران بیشترین تخفیفات ترجیحی را بگیرد در حالی‌ که ۳۶۰ کالایی که ایران تخفیف ترجیحی داده ۲۶۲ قلم صنعتی است و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور در قالب برنامه هفتم توسعه دو هدف گسترش صادرات و بهبود بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته است که دستاوردهای بسیاری در همه بخش‌ها به همراه دارد.

صادرات مبدا تولید استان ۲۵۲ میلیون دلار در سال ۹۸ است

محمود سیجانی در این جلسه اظهار داشت: تأمین مواد اولیه یکی از دغدغه‌های جدی در مسیر تولید و صادرات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: با تمهیدات اندیشیده شده تأمین مواد اولیه واحدهای صادرکننده به‌صورت کامل در استان انجام می‌شود و صادرکنندگان برای دریافت مواد اولیه راحت‌تر ثبت سفارش می‌کنند.

وی بیان کرد: علی‌رغم همه مشکلات صادرات مبدأ تولید استان قم، ۲۵۲ میلیون دلار در سال ۹۸ است که ۶۰ درصد از این میزان صادرات، معادل ۱۵۰ میلیون دلار حاصل تلاش این صادرکنندگان برتر بوده است.

سیجانی تصریح کرد: امروز ۱۸ صادرکننده برتر قم تجلیل شدند که این افراد لوازم‌خانگی، صنایع شیمیایی، فلزی و صنایع پایین‌دست مواد نفتی است را به کشورهایی چون عراق، افغانستان، امارات و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌کردند.

در این جلسه ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم عنوان کرد: در این وضعیت از دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها و مسئولان انتظار می‌رود از فعالان اقتصادی سربازان خط مقدم در جبهه جنگ اقتصادی هستند، حمایت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا