انرژی

توقف تولید جنرال موتورز و فولکس واگن در پی کمبود گاز مکزیک

شرکتهای جنرال موتورز بر فولکس واگن بخشی از فعالیت‌های خودروسازی خود در مکزیک را به دلیل کمبود گاز طبیعی متوقف کردند.

 به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت جنرال موتورز اعلام کرد ناچار شده است فعالیت‌هایش در کارخانه اش واقع در شهر سیلائو را در شب سه شنبه و روز چهارشنبه متوقف کند و به محض اینکه تامین گاز به سطح عادی برگردد، فعالیت این کارخانه از سرگرفته خواهد شد.

 کمبود گاز همچنین باعث شد شرکت فولکس واگن اعلام کند تولید مدل جتا را در روزهای پنجشنبه و جمعه متوقف خواهد کرد. تولید مدلهای تائوس و گلف تنها روز جمعه معلق می شود.

همچنین بخوانید

 شرکت خودروسازی آئودی هم اعلام کرد سطح تولیدش را با توجه به میزان گاز طبیعی موجود تنظیم خواهد کرد. این شرکت در کارخانه اش واقع در ایالت پوئبلای مکزیک مدل Q۵ را تولید می کند.

اوایل هفته جاری صادرات گاز طبیعی از تگزاس به مکزیک به دلیل سرمای شدید متوقف شد و میلیونها نفر در بخش شمالی این کشور بدون برق ماندند و خسارت وارده بر اثر قطعی برق حدود ۲۷ میلیارد دلار برآورد شد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک هفته جاری اعلام کرد مشکلات عرضه، نیاز مکزیک برای تامین بخش بیشتری از نیازهای انرژی خود به صورت داخلی را نمایان کرد. مکزیک که دومین شریک تجاری بزرگ آمریکا به شمار می‌رود، با فراهم کردن نفت کوره به نیروگاهها موفق شد تا روز چهارشنبه بخش زیادی از جریان برق را برقرار کند و دستور خرید گاز طبیعی مایع از جمله از شرکت‌های تگزاس را صادر کرد.

اما ممنوعیت صادرات به خارج از ایالت که از سوی گِرِگ ابوت، فرماندار تگزاس اعلام شده است، تنش‌هایی را ایجاد کرد و تاتیانا کلوتیه، وزیر اقتصاد مکزیک نگرانی خود را نسبت به آسیب دیدن صنایع این کشور در نتیجه کمبود تامین گاز ابراز کرد.

بر اساس گزارش رویترز، کلوتیه در توییتر گفت: با نماینده آمریکا در مکزیک که در حال حاضر جان کریمر، کاردار این کشور است، تماس گرفته تا از آسیب دیدن صنعت جلوگیری کرده و تامین گاز طبیعی برای مکزیک را تضمین کند. وی گفت: ما وضعیت تگزاس را درک می کنیم اما اگر با یکدیگر همکاری نکنیم، وضعیت دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا