ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بازگشت فیس بوک به پای میز مذاکره با استرالیا

نخست وزیر استرالیا از بازگشت فیس بوک به پای میز مذاکره پس از اقدام هفته گذشته این شبکه اجتماعی در حذف محتوای خبری برای کاربران این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تصمیم ناگهانی فیس بوک برای متوقف کردن اشتراک گذاری اخبار توسط مردم استرالیا در پلتفرم این شبکه اجتماعی و مسدود کردن صفحات خبری داخلی و خارجی، به مسدود شدن حسابهای چند دولت ایالتی و دپارتمانهای خدمات اضطراری هم منجر شد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در سیدنی اظهار کرد: فیس بوک ظاهرا دوباره با ما دوست شده است و من از این که فیس بوک دوباره به پای میز مذاکره برگشته است، خوشنود هستم.

همچنین بخوانید

فیس بوک در خصوص تغییر ضدیت خود با قانون پیشنهاد شده در استرالیا علنا حرفی به میان نیاورده است. این قانون پلتفرمهای شبکه اجتماعی را ملزم می کند برای نمایش لینکهای مربوط به محتوای خبر به شرکتهای رسانه ای پول پرداخت کنند.

جاش فرای دنبرگ، وزیر خزانه داری استرالیا روز جمعه اعلام کرد با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک صحبت کرده و انتظار می رود مذاکرات بیشتری در روزهای آینده انجام گیرد.

بن بست میان فیس بوک و استرالیا در حالی روی داده که استرالیا قصد دارد به پروسه تصویب این قانون ادامه دهد. تصویب چنین قانونی ممکن است سرآغاز یک رویه جهانی باشد و هم اکنون هم کانادا برای انجام اقدام مشابه ابراز علاقه کرده است.

قانون استرالیا که فیس بوک و گوگل را وادار می کند با ناشران استرالیایی قرارداد تجاری ببندند، هم اکنون در پارلمان تصویب شده و انتظار می رود بزودی در سنای این کشور تصویب شود.

سیمون میلنر، مدیر سیاست آسیا اقیانوسیه فیس بوک در گفت و گو با نشریه سیدنی مورنینگ هرالد گفت: این شرکت سه اعتراض در خصوص این قانون دارد. میلنر گفت: فیس بوک به منع شدن از تمایز قائل شدن بین منابع خبری متعددی که خواستار دریافت پول هستند و مدلهای داوری و همچنین الزام به ورود به مذاکرات تجاری با شرکتهای رسانه ای استرالیا اعتراض دارد.

قانون استرالیا به دقت از سوی جهان دنبال می شود. استیون گیلبو، وزیر میراث کانادا اعلام کرده که کشورش رویکرد استرالیا را در پیش خواهد گرفت و قانونی در این زمینه در ماههای آینده تهیه می کند.

گوگل که در ابتدا تهدید کرده بود موتور جست و جویش در استرالیا را خواهد بست، هفته گذشته قراردادهای مجوزی شامل توافق جهانی با شرکت نیوزکورپ را اعلام کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اقدام اخیر فیس بوک در مسدود کردن صفحات خبری، روی ترافیک سایتهای خبری استرالیا تاثیر گذاشته است و طبق بررسی شرکت تحلیل داده چارت بیت، ترافیک سایتهای خبری استرالیایی در مقایسه با روز پیش از ممنوعیت در فیس بوک، حدود ۱۳ درصد در داخل این کشور کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا