بورسبورس اوراق

دوران رکود، بهترین زمان برای خرید

امیر سیدی: «اگر به تدریج و در زمان‌های رکودی به خریدهای مناسب و با تحلیل اقدام کنید، در زمان رونق بازار می‌توانید سودهای مناسبی شناسایی کنید.»

مدیر عامل کارگزاری امین سهم در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در بررسی عوامل اثرگذار داخلی بر روند فعلی بازار اظهار کرد: عوامل مربوط به اقتصاد کلان شامل پیش‌بینی چشم انداز تورم، بودجه کشور و نرخ سود سپرده بانکی مهمترین محورها در این خصوص هستند. در این میان به نظر من نرخ سود سپرده بانکی که از مرداد ماه افزایشی شده است، عامل مهمتری است.

وی افزود: در حال حاضر نرخ سود سپرده بالای ۲۰ درصد در دسترس است، این تغییر می‌تواندP/E  بازار، حدود ۳۰ درصد دچار تغییر کند که نکته قابل توجهی در خصوص عوامل اثرگذار بر بازار است. نکته بعدی چشم‌انداز تورمی است؛ با افزایش سود تورمی و نیز احتمالاتی که در خصوص کاسته شدن تحریم ها و به دنبال آن کاهش این چشم انداز وجود دارد می تواند بر بازار اثر کاهشی داشته باشد.

سیدی یکی دیگر از عوامل داخلی موثر بر بازار را موضوع انتخابات ریاست جمهوری دانست و افزود: این موضوع بر بودجه، تورم، روابط خارجی و عواملی از این دست که بر بازارسرمایه تاثیرگذارند، سایه می افکند.

این کارشناس بازار با اشاره به عوامل خارجی موثر بر روند بازار گفت: مهمترین نکته در این خصوص، موضوعات برجام و تحریم هستند. در این شرایط اگر در مسیر کاهش تحریم و تنش ها قرار بگیریم، به طور حتم با گشایش‌های چشم‌گیری رو به رو خواهیم بود. البته به نظر من مجموعه این عوامل بر قیمت های موجود در بازار اثر خود را گذاشته اند؛ هرچند که بازار به مدت زمانی نیاز دارد تا کل اتفاقات رقم خورده طی دو سال گذشته را هضم کند.

سیدی در خصوص پیش‌بینی بازار بیان کرد: به لحاظ مشخصات بازار، به نظر می رسد سال جدید در اثر انتظار برای فصل مجامع و روشن شدن عملکرد مالی شرکت ها (در سال گذشته و برنامه تقسیم سودشان)، موج مثبتی در بازار ایجاد شود؛ البته با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال آتی، احتمال وجود تلاطم در بازار وجود دارد.

وی در مورد صنایع برتر گفت: به نظر من صنایعی که به قیمت های جهانی نزدیکتر هستند در اولویت بالاتری قرار دارند. شاید بتوانیم بگوییم یکی از صنایعی که قیمت‌گذاری آن به قیمت‌های جهانی نزدیکتر است، صنعت پالایشگاهی کشور باشد؛ همچنین به نظر من صنایع فلزی از عملکرد مناسبی برخوردار بوده‌اند، هرچند که این صنعت در حوزه انرژی و خرید مواد اولیه دارای سوسید بوده ولی در فروش از قیمت های آزادتری برخوردار است. از طرفی قیمت های جهانی فلزات با رشد خوبی مواجه بوده اند و در مجموع صنایع خوبی برای سرمایه‌گذاری به نظر میرسد.  

سیدی افزود: به جز موارد بالا، همچنین صنایعی که آزادسازی قیمت‌ها می تواند به آنها کمک کند، مانند صنایع دارویی، غذایی، زراعت و سیمان هم می تواند مورد توجه بازار قرار بگیرد.

مدیر عامل کارگزاری امین سهم در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: اگر به صورت‌های مالی شرکت ها اشراف دارند با شناسایی شرکت های مناسب به تدریج به سرمایه گذاری در آنها بپردازند. در حال حاضر خروج از بازار توجیه‌پذیر نیست، زیرا قیمت ها افت مناسبی پیدا کرده است و به این ترتیب فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. در غیر این صورت سرمایه گذاران، می‌توانند از روش های غیرمستقیم مانند سرمایه گذاری در صندوق ها با مدیریت افراد متخصص بهره مند شوند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا