صنعت، معدن، تجارت

انتقال آب خلیج فارس به استان خراسان رضوی بسیار حیاتی است

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس گفت: انتقال آب خلیج فارس به استان خراسان رضوی برای توسعه صنعت و کشاورزی بسیار حیاتی است و می تواند آثار مثبتی برای این منطقه به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اکبر احمدپور ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به پایین بودن میزان نزولات جوی در استان های مرکزی و شرقی نسبت به متوسط جهانی و مواجهه با خشکسالی های ممتد، کشاورزی به عنوان یکی از زمینه های اصلی اشتغال در این استان ها، دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به پدیده فرونشست زمین در این مناطق به دلیل استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی، تنها راه مطمئن و قابل قبول برای رونق صنعت و کشاورزی، انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان است.

همچنین بخوانید

قدرتمند شدن اقتصاد کشاورزی
نماینده خواف و رشتخوار با بیان اینکه اقتصاد بسیاری از شهرها و روستاها در استان خراسان رضوی به کشاورزی متکی است، تصریح کرد: کشاورزی در سایه وجود تامین مطمئن و پایدار آب، قدرتمند خواهد شد و مردم با آرامش نسبت به آینده، فعالیت های خود را در حوزه کشاورزی و دامپروری به پیش خواهند برد.

وی افزود: با رونق کشاورزی و دامپروری، بدون شک بسیاری از مشکلات کنونی کشور در این حوزه مرتفع شده و حتی امکان توسعه صادرات غیر نفتی نیز فراهم خواهد شد.

تنها راهکار موجود برای تامین آب صنایع
احمد پور با اشاره به اینکه عمده ترین مشکل توسعه صنایع فولادی و معدنی در این استان به ویژه منطقه سنگان، آب است، گفت: در منطقه خواف و رشتخوار آب برای صنعت نداریم. امکان استفاده از پساب شهر ها و انتقال آن برای صنایع نیز با توجه وجود مشکلات آب شهری در این منطقه وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین، اختصاص آب کشاورزی به این صنایع موجب سقوط اقتصاد کشاورزی می شود و نمی توان کشاورزی را قربانی توسعه معادن کنیم. از این رو، تنها راهکار تامین آب پایدار برای صنایع این منطقه، انتقال آب خلیج فارس است.

لزوم کوتاه تر شدن زمان اجرای طرح انتقال آب
نماینده خواف و رشتخوار با بیان اینکه تاکنون همه کشورهای همجوار خلیج فارس و دریای عمان به جز کشور ما از این آب بهره می برده اند، اظهار داشت: اگرچه گذشتگان می بایست زودتر به فکر می افتادند و مقدمات کار را شروع می کردند اما به هر تقدیر، این تصمیم گرفته شده است که به فال نیک می گیریم.

وی افزود: با توجه به زمان بر بودن طرح، امیدواریم مسئولان سرعت عمل داشته باشند و زمان اجرای طرح کوتاه تر شود تا مردم منطقه از آثار آن زودتر بهره مند شوند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا