بورسبورس اوراق

رمز ارزها عاملی برای خرابکاری های بزرگ

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که ارزهای دیجیتال نیاز به مجرای رسمی در کشور دارند، در غیر این صورت عاملی برای خرابکاری های بزرگ به شمار می روند.

همایون دارابی در گفتگو  با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ به بازار ارز دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در شرایط نامناسب تحریم قرار داریم و هر گونه خروج ارز از کشور شرایط نامناسبتری را رقم میزند، از طرفی با توجه به اینکه ما ساختارهای پایه ای رمز ارزها را در کشور نداریم یعنی مراکز  و سایت های نگهداری رسمی خرید و فروش رمز ارزها وجود ندارد به همین منظور  نظارتی هم روی آنها نیست.

وی افزود: صحبت های ایلان ماسک مبنی بر عدم خرید بیت کوین شاید به علت فشار کمیسیون اوراق بهادار آمریکا باشد، چون رییس فدرال امریکا با رمز ارزها مخالف است و در انگلستان هم بانک های بزرگ موضع گیری سختی در برابر ارزهای دیجیتال کردند، البته این ارزها، ساختار مخربی برای بانکداری سنتی در دنیا دارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: گسترش رمز ارزها، خرابکاری های بین المللی را افزایش میدهد، چون رمز ارزها جز مواردی هستند که اگر نظارت دقیقی روی عملکرد آنها نباشد می تواند در عملیات های غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی به افرادی که خواهان سرمایه گذاری در این رمز ارزها هستند توصیه کرد: بهتر است افراد به چند مورد توجه کنند، نخست اینکه سایت هایی که در آن معامله میکنند رسمی نیستند، دوم اینکه سایت های بین المللی  هم سابقه خوبی برای ایرانیان ندارند، چرا که چندین مرتبه حساب ایرانی ها را بستند و دارایی را قفل کردند چراکه معتقدند انتقال دارایی از کیف ها به بورس ها یا برعکس ممکن است گم شود، سوم اینکه خروج ارز از کشور فارغ از سود و زیانی که برای افراد دارد برای اقتصاد کشور سم است.

دارابی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی ماینر رسمی در کشور داریم، به نظر میرسد اگر سازمان بورس در این زمینه ورود یافته و مجوزهای مربوطه برای بازار رمز ارزها را اعطا کند، سرمایه گذاران می توانند در این بازار به صورت ریالی و رسمی فعالیت کنند و شرایط نابسامان کنونی سرو سامان بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در چنین شرایطی موسسه یا نهادی برای رمز ارزها تعریف می شود یا خیر؟ گفت: سازمان بورس در موقعیت حساسی قرار دارد، از طرفی طبق قانون، راه اندازی هر گونه بورس منوط به مصوبه شورای عالی بورس است، بنابراین سایت هایی که خودشان را به عنوان بورس ارزهای دیجیتال معرفی میکنند حتما باید مجوز لازم از سازمان بورس داشته باشند.

دارابی بیان کرد: در حال حاضر به نظر میرسد که صدور مجوز یک یا دو صندوق رمز ارز مشکلات را از بین میبرد، چون وزارت صمت مجوز استخراج رسمی ارز دیجیتال در کشور را صادر کرده است، اگر آنها ارز را به صندوق های رسمی واگذار کنند خطر بزرگ خروج ارز از کشور برطرف می شود.

وی گفت: البته نباید فراموش کرد که ارز دیجیتال نوسان قیمت زیادی دارد یکبار از ١٩ هزار دلار تا ٣ هزار دلار کاهش یافت، به هر حال ممکن است این شرایط مجددا تکرار شود و زیان های زیادی هم به بار بیاورد.

این تحلیلگر بازار خاطر نشان کرد: افرادی که هم اکنون سرمایه خود را از بورس خارج میکنند و در صف های خرید قرار میگیرند، افرادی هستند که وحشت زده شدند یعنی با دیدن روند نزولی بازار همچنین صف های فروش نگران سرمایه خود شدند، بازار سهام هم اکنون در مرحله فروش های هیجانی است در  صورتی که با نگهداری سهام خود طی ماه های آینده قطعا شاهد رشد قیمت خواهند بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا