بین الملل

عراق قرارداد پیش فروش نفت به چین را متوقف کرد

وزیر نفت عراق اعلام کرد قرارداد پیش‌پرداخت نفت خام با شرکت نفت دولتی ژینهوا اویل چین را که قرار بود برای خرید ۵ ساله نفت بصره عراق بسته شود، متوقف کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، وزیر نفت عراق اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته اولین قرارداد پیش‌پرداخت نفت خام خود را که قرار بود برای تقویت منابع مالی آن بسته شود به خاطر افزایش قیمت نفت متوقف کند.

 آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت:« ما در زمان اعلام این قرارداد که برای اولین بار در تاریخ عراق بسته می‌شد، نگران بودیم قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه نرسد».

 قیمت نفت خام برنت اخیرا به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

 عبدالجبار در مورد این قرارداد گفت:«با آغاز سال جدید میلادی و ثبات اقتصادی به وجود آمده از افزایش قیمت نفت، تصمیم به توقف این قرارداد گرفته‌ایم».

 شرکت نفت دولتی ژینهوا اویل چین قرار بود طی قراردادی پنج ساله با شرکت بازاریابی نفت عراق، سومو، از ژانویه ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۵، نفت خام بصره را خریداری کند. این شرکت باید ۲.۵ میلیارد دلار برای ۴۸ میلیون بشکه  نفت خام از اول جولای ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ پرداخت می‌کرد.

 عراق هنوز بودجه فدرال ۲۰۲۱ خود را به خاطر اختلاف با منطقه خود نیمه خودمختار کردستان بر سر صادرات نفت تایید نکرده است ولی وزیر نفت این کشور در روز یکشنبه اعلام کرد امیدوار است گفتگوهای بین تیم‌های فنی و مالی دولت فدرال و منطقه کردستان بر سر این بودجه و اختلافات نفتی به نتیجه برسد.

انتهای پیام/۵۵

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا