خودروصنعت، معدن، تجارت

منطقی: حرفم استفاده از قطعات درجه ۲ در صنعت خودرو بود نه دست دوم

منوچهر منطقی مدیر عامل سابق ایران خودرو توضیحاتی در استفاده از قطعات دست دوم در خط تولید شرکت های خودروسازی عنوان کرد.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منوچهر منطقی مدیر عامل سابق ایران خودرو در گفت و گوی تصویری با خبرنگار تسنیم درباره مشکلات به وجود آمده برای صنعت خودرو در شرایط تحریم صحبت هایی را مطرح کرد که در بخشی از این گفت وگو درباره استفاده از قطعات دست دوم در خط تولید خودروها و کاهش افت کیفیت محصولات مطالبی را عنوان کرد که این موضوع باعث واکنس قطعه سازان و خودروسازان شد. 

در همین ارتباط منوچهر منطقی به ارائه توضیحاتی پرداخت. 

در متن توضیحات منطقی آمده است:  

“استفاده از قطعات دسته دوم در تولید خودروی جدید”

در مصاحبه گفته شده شرایط تحریم باعث شده ما منابع دست اول تأمین قطعات را از دست بدهیم. لذا با تلاش خودروسازان و قطعه ­سازان منابع دیگری جایگزین آنها شد، که این منابع نسبت به منابع اولیه طبعاٌ دسته دوم محسوب می­ گردند و به هیچ وجه به معنای به کاربردن قطعات دسته دوم در تولید خودرو نیست. به عنوان مثال در بعضی موارد قطعه ­سازان چینی جایگزین قطعه­ سازان اروپایی شدند.

تولید ملی در اغلب مراجع یک تعریف عملیاتی دارد که عبارت است از :

“در تولید ملی باید بالای ۵۱ درصد ارزش افزوده و قطعات با فناوری کلیدی هم داخلی باشند.” در غیر این­صورت ، محصول تولیدی را نمی­توان تولید ملی اطلاق نمود.

فناوری­های کلیدی در خودرو قوای محرکه (گیربکس، موتور)، بدنه و بخش­های حساس الکتریکی و الکترونیکی می­باشند که در شرایط تحریم خوشبختانه توجه ویژه­ای به آنها شده و اغلب آنها داخلی­ سازی شده و یا در مراحل داخلی­ سازی شدن می­باشند. همین­طور محصول­های جدید بالای ۹۰ درصد قرارداد داخلی دارند.

علاوه بر آن راهبرد ۵۰ درصد تولید خودرو با نشان داخلی ۵۰ درصد خودرو با نشان خارجی یکی از اهداف تعیین شده توسط خودروسازان بود که خوشبختانه در دوران تحریم توجه ویژه­ای به این راهبرد شده است.

سخن آخر این که کسانی در خودروسازی درگیر بوده ­اند این موضوع را به خوبی درک می­ کنند که بالا بردن تولید در شرایط تحریم فوق ­العاده کار پیچیده و نفس­گیری بوده است. از طرفی شرایط تحریم فرصت مناسب نیز در جهت تعالی این صنعت می ­باشد، و اگر کسی از اعضای خانواده خودروسازی در این مورد پیشنهادی داد باید از آن استقبال کنیم.

 

 انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا