صنعت، معدن، تجارت

قیمت‌ خودرو اصلاح نشود، خودروسازان و قطعه‌سازان نابود می‌شوند

عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان به دلیل زیان انباشته در حال نابودی هستند، گفت: فولادسازان سودهای هزارمیلیاردی دارند و در کانون توجهند اما کسی به ما اهمیت نمی‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، خسرو شاهی امروز در نشستی خبری اظهار داشت: امسال سال جهش تولید نامگذاری شد و در همین راستا قطعه سازان تلاش بسیار زیادی داشتند تا به اهداف جهش تولید برسند، می‌توان گفت خوشبختانه نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم.

وی بیان کرد: هر چند این میزان، مورد رضایت ما نیست و فکر می‌کردیم خیلی بیش از این میزان تولید می‌شد، اما مشکلاتی گریبانگیر صنعت خودرو سازی و قطعه سازی است، نتوانستیم بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

خسروشاهی ادامه داد: با تمام مشکلاتی که وجود داشت ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم و جای قدردانی دارد. با توجه طرح تحول صنعت خودرو، بحث قیمت گذاری مطرح شد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان گفت: به دنبال این هستیم از این شرایط نابسامان خارج شویم، یکی از مشکلاتی که داریم، مربوط به کمبود اتاق فکر برای صنعت خودرو است.

خسروشاهی بیان کرد: اتاق فکر صنعت خودرو باید راه اندازی شود و از کارشناسان استفاده شود، صنعت خودرو نیاز به اتاق فکر دارد تا در آن تصمیمات درست گرفته شود.

صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در حال نابودی است

همچنین شهپری عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: صورت‌های مالی خودروسازان کشور نشان از زیان هنگفت این دو واحد دارد و از ان طرف سود زیادی به جیب دلالان واریز شده است.

وی افزود: گزارشات مالی صنایع فولاد نشان می‌دهد که هزاران میلیارد تومان سود دارند و کسی هم کاری به کار آنها ندارد و چقدر هم حاشیه سازی می‌کنند. در هر دوره هم شاهد جهش قیمت فولاد، ورق سرد و گرم و … هستیم اما کسی کاری به زیان خودروسازان ندارد.

شهپری گفت: بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زبان قطعه‌سازان است اما کسی اهمیتی نمی‌دهد. اگر زیان انباشته ادامه یابد دیگر چه کسی می‌تواند در این بخش کار کند؟ کدام بانک برای دادن تسهیلات اعتماد می‌کند؟

وی افزود: با این قیمت دستوری دیگر چگونه می‌توان کار کرد؟ اگرچه خودروسازان رشد تولید داشتند اما امسال سال خطرناکی داشتیم زیرا قیمت دستوری و شرایط کنونی، زیان‌های فراوانی به این بخش وارد کرد.

شهپری اظهار داشت: احساس می‌کنم همه در صنعت خودرو بازیچه شده ایم. حساب و کتاب مالی خودروسازان نشان می‌دهد که صنعت خودرو در حال نابودی است و کسی اهمیت نمی‌دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود هم خودروساز و هم قطعه‌ساز نابود می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا