صنعت، معدن، تجارت

نداشتن بازار صادراتی، به تولید هم ضربه زد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در موضوع تجارت کشور دخالت می‌کنند، گفت: تولید ما با ظرفیت کامل کار نمی‌کند، زیرا بازار صادراتی به اندازه کافی نداریم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران، اظهار داشت: از سال ۹۷ و به خصوص از نیمه دوم سال ۹۷ و سال‌های ۹۸ و ۹۹ صادرات نه تنها در رشد کشور نقشی ایفا نکرده است، بلکه نقش منفی داشته است. تراز تجاری در سال‌های ۹۸ و ۹۹ منفی بوده و بر این اساس میزان واردات طی دو سال از میزان صادرات بیشتر بوده است؛ در واقع بخشنامه‌ها و تصمیمات متعدد، متناقض و غیرکارشناسی بر وضعیت تجارت کشور بسیار تأثیرگذار بوده و با وجود این بخشنامه‌ها صادرکنندگان قادر به برنامه‌ریزی نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: عمده صادرات ایران به ۱۰ کشور از جمله چین، عراق، امارات متحده عربی و ترکیه انجام می‌شود، اما اگر قرار باشد صادرات را توسعه دهیم، نباید فقط به ۱۰ کشور به عنوان مقصد صادراتی نگاه کنیم بلکه باید به فکر بازارهای دیگر نیز باشیم.

وی اظهار داشت: البته ما منعی در تجارت با همسایگان نداریم، اما واقعیت آن است که پتانسیل کشور بیش از آن است که فقط قرار باشد به ۱۰ کشور و آن هم به این میزان صادرات داشته باشد.

عمده چالش‌های تجارت کشور

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به روند تغییرات نرخ ارز، گفت: در سال ۹۹ اگرچه قیمت ارز تقریباً دو برابر و ارزش ریال کشور ۱۰۰ درصد کاهش یافت، اما با این وجود صادرات ما کاهشی شد که این مساله نشان می‌دهد ما از این شرایط استثنایی کاهش ارزش پولی ملی نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم و لذا صادرات متناسب با کاهش ارزش پول ملی افزایش نیافت که عمده علت آن نیز تنگ نظری‌هایی حاکم بر سیاست اقتصادی کشور و وجود متولی‌های متعدد بود.

خوانساری افزود: حوزه تجارت در کشور چالش‌های زیادی دارد که اولین چالش، برون گرایی و نداشتن جایگاه معنادار در فضای بین المللی است زیرا در مورد اقتصاد نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد. از سویی دیگر با توجه به امکانات کشور می‌توان به اقصی نقاط دنیا صادرات داشت که از این رو دیپلماسی خارجی کشور باید روی این مساله کار کند.

وی ادامه داد: باید قبول کنیم فقط سازمان توسعه تجارت ایران می‌تواند بر این موضوع حاکم باشد. با این حال دستگاه‌های مختلف در موضوع تجارت کشور دخالت می‌کنند که این موضوع باعث بروز نابسامانی‌ها در بحث صادرات شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین تصریح کرد: متأسفانه در شرایطی که طی یک سال در نرخ ارز نوسان به وجود می‌آید و از آن طرف سخنرانی‌های مختلفی انجام می‌شود عملاً موجب می‌شود که صادرکننده نتواند در زمینه کاری خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

خوانساری افزود: تا سال ۹۷ مشکل صادرات کمتر بود اما از سال ۹۷ به بعد صادرات هم دچار اشکال شد و اگر به جای تنبیه برخورد کردن با صادرات با آن تشویقی برخورد می‌کردیم، حداقل صادرات ما با کاهش ارزش ریالی می‌توانست به ۲ برابر افزایش یابد.

وی با اشاره به وضعیت تولید کشور نیز گفت: ما در داخل کشور مشکل تولید نداریم و در همه زمینه‌ها می‌توانیم تولید را افزایش دهیم. تولید ما با ظرفیت کامل کار نمی‌کند، زیرا بازار صادراتی به اندازه کافی نداریم و با توجه به تحریم‌ها و مشکلات داخلی نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم. اگر می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم، صادرات را در ظرف سه سال به بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا