صنعت، معدن، تجارت

اپراتور هندی بندر چابهار، پیمانکار ایرانی‌اش را تغییر داد

شرکت هندی اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار با برگزاری مناقصه ای، از انتخاب شرکت خدمات بندری وابسته به بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار ایرانی این بندر رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دو روز پیش یک شرکت بورسی خدمات دریایی و بندری وابسته به بنیاد مستضعفان در سامانه کدال از برنده شدن در مناقصه بندر شهید بهشتی چابهار خبر داده و اعلام کرده است این قرارداد از دی ماه امسال اجرایی شده و ماهانه ۲۵ هزار یورو درآمد ثابت از فعالیت اپراتوری بندر و درصدی نیز از حجم عملیات دریافت خواهد کرد.

شرکت مذکور، هیچ توضیح دیگری درباره جزئیات این قرارداد و مناقصه ارائه نداده است.

در پی خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های جدید حمل و نقل دریایی علیه ایران، هندی‌ها توانستند در مذاکرات خود با کاخ سفید، بندر چابهار را از تحریم‌های آمریکا معاف کنند. بنابراین، تنها بندر اقیانوسی ایران توانست سال گذشته طرح توسعه این بندر را با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برساند و به این ترتیب ظرفیت این بندر به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت.

بر اساس آمار اعلام شده، ترانزیت از بندر چابهار به افغانستان طی یک سال اخیر، افزایش ۲ برابری داشته است که نشان دهنده استقبال خوب بازرگانان افغانستانی و هندی از بندر چابهار است.

با افتتاح راه آهن چابهار زاهدان در سال ۱۴۰۰، پیش بینی می‌شود حجم ترانزیت کالا از این بندر تا چندین برابر افزایش یابد. بنابراین بندر چابهار در ماه‌ها و سال‌های آتی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد شد.

اخیر شرکت هندی اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار و طرف قرارداد با سازمان بنادر، مناقصه‌ای برای تعیین پیمانکار خود در ایران برگزار کرده که بر اساس آن، شرکت خدمات بندری وابسته به بنیاد مستضعفان برنده این مناقصه شده است.

سال گذشته، یک شرکت خصوصی پیمانکار اپراتور هندی در بندر چابهار بود.

مدیرکل بندری: شرکت ایرانی، شریک شرکت هندی نیست فقط پیمانکار است

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مناقصه اظهار داشت: شرکت خدمات بندری و دریایی برنده مناقصه، طرف قرارداد با ما نیست و شرکت هندی اپراتور بندر شهید بهشتی که طرف قرارداد با سازمان بنادر است، این مناقصه را برگزار کرده است.

وی افزود: شرکت هندی آی پی جی ال این مناقصه را برگزار کرده و شرکت خدمات بندری وابسته به بنیاد مستضعفان در مناقصه‌ای که هندی‌ها برگزار کرده اند، برنده شده است. ما بندر چابهار را به شرکت هندی واگذار کرده ایم و این شرکت قرارداد کوتاه مدت با سازمان بنادر دارد تا مقدمات امضای قرارداد بلند مدت فراهم شود.

به گفته بهزادیان، قبلاً یک شرکت خصوصی به عنوان پیمانکار با اپراتور هندی همکاری می‌کرد که شرکت خدمات بندری وابسته به بنیاد مستضعفان جایگزین شرکت خصوصی ایرانی شد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر اصلاً به موضوع مناقصه بندر چابهار ورود نکرده، گفت: هندی‌ها بر اساس ضوابط خودشان این مناقصه را برگزار کرده و با توجه به پارامترهایی که خودشان داشته اند، شرکت خدمات بندری وابسته با بنیاد مستضعفان را برنده اعلام کرده اند.

این مقام مسئول در سازمان بنادر افزود: ما فقط یک قرارداد اپراتوری با شرکت آی پی جی ال هند در بندر چابهار داریم؛ شرکت برنده مناقصه نیز، شرکت «جوینت» هند در ایران نیست و صرفاً پیمانکار آنها در بندر چابهار است.

معاون بندر سازمان بنادر: این مناقصه برای انتخاب جوینت ایرانی شرکت هندی بود!

فرهاد منتصر کوهساری، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مناقصه اعلام شده از سوی شرکت خدمات بندری وابسته به بنیاد مستضعفان تصریح کرد: قرارداد ما در بندر چابهار صرفاً با شرکت هندی است و برای آنکه بتواند یک «جوینت» داخلی داشته باشد، قراردادی را امضا کرده که بر اساس آن یک رقم ثابت به عنوان درآمدها و یک عدد متغیر بر اساس تناژ تعیین کرده است.

وی تأکید کرد: این قرارداد با طرف هندی امضا می‌شود و با سازمان بنادر قرارداد ندارد.

شرط ۱۰ ساله شدن قرارداد با هندی‌ها

وی ادامه داد: قرارداد اپراتوری سازمان بنادر با شرکت هندی آی پی جی ال، فعلاً یک ساله و قابل تمدید است به این شرط که باید تجهیزات را تکمیل کند؛ اخیراً دو دستگاه جرثقیل را هندی‌ها به چابهار منتقل کرده اند و اگر تا پایان قرارداد یک ساله، سایر تجهیزات را به بندر شهید بهشتی منتقل و نصب کنند، با آنها قرارداد ۱۰ ساله امضا می‌کنیم.

معاون بندر سازمان بنادر گفت: تا چند روز آینده ۴ دستگاه جرثقیل مخصوص تخلیه و بارگیری کالای دیگر وارد بندر شهید بهشتی می‌شود که هندی‌ها آنها را وارد می‌کنند؛ پس از تعطیلات نوروز هم ۲ دستگاه دیگر وارد خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا